Fredagen er sort over hele landet, hvor alle former for butikker og handlende disker op med gode tilbud. Og ifølge en ny analyse fra Refyne, har mange danskere da også brug for at spare på deres indkøb. Mere end hveranden har lavere rådighedsbeløb end sidste år. Og foreløbige salgstal peger i retning af god omsætning i netbutikkerne.
Hvem kan sige nej til et godt tilbud?
Det er i hvert fald svært for mange, hvis man i forvejen er presset på økonomien, og der kommer tilbud på det, man lige står og mangler eller skal købe til julegave.
Tidligere på ugen viste en ny analyse fra Dansk Industris branche for handel, DI Handel, at hele 62 procent af respondenterne, havde planer om at gå på tilbudsjagt på årets Black Friday. Det er en stigning på 10 procentpoint fra 2022.
“Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, så giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste aber dabei er, hvor meget Black Friday ”æder” af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday,” udtalte Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel ved den lejlighed.
Købelysten kan hænge sammen med, at mere end hver anden dansker går ind til Black Friday med mindre købekraft i år end sidste år. Hver femte oplever et meget mindre rådighedsbeløb sammenholdt med sidste år. Det viser en analyse foretaget af Kantar Public for Refyne.
Friske tal fra Dansk Erhverv viser, at selvom forbrugerne har shoppet løs igennem Black Week, er der stadig købekraft tilbage på selve Black Friday. Salget for den samlede Black Week vil slå sidste års salg, vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.
”Jeg har talt med ganske mange virksomheder i løbet af morgenen og formiddagen, og det samlede billede er, at salget på selve Black Friday er kommet ganske godt fra start. De fleste ligger cirka 10 procent over sidste år på samme tidspunkt.”