En ny global undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at betalingssvindel koster hotelbranchen millioner af kroner hvert år.
Danske og udenlandske hoteller oplever, at svindlere er begyndt at træde ind på deres enemærker. Det koster mange penge, og det koster også på tilliden hos gæsterne.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Adyen, har 69 procent af de adspurgte danske hoteller oplevet en stigning i betalingssvindel det seneste år. De gennemsnitlige omkostninger ved svindel, herunder tilbagebetalinger, løber op i næsten 20 millioner kroner for hotellerne.
Hotellerne står over for svindelmetoder, der ofte skyldes usikre betalingsprocesser, såsom manglende identitetskontrol og misbrug af kortoplysninger.
“Resultaterne er bekymrende og viser, at hotelbranchen har brug for at modernisere sine rutiner og systemer for betalinger. Branchen skal investere i både kundeoplevelse og sikkerhed,” siger Tobias Lindh, administrerende direktør i Baltikum og Norden for Adyen.
Problemet rammer ikke kun hotellerne, men påvirker også gæsternes adfærd og tillid. Hele 61 procent af danskerne er bekymrede for risikoen for at blive snydt ved hotelbooking, og næsten 10 procent har afholdt sig fra at booke ophold, hvis de skulle oplyse kortinformationer over telefonen.
For at genopbygge tilliden og imødekomme gæsternes krav, viser undersøgelsen, at danske hotelgæster ønsker sikrere betalingsmetoder. Lidt over 40 procent af gæsterne foretrækker at betale på stedet, mens 30 procent vil betale direkte via hotellets hjemmeside. Derudover efterspørger 17 procent flere tiltag for at sikre deres identitet.
“Den gode nyhed er, at lidt over halvdelen af hotelvirksomhederne planlægger at investere i at forbedre købsoplevelsen i det kommende år, men flere må handle for at genvinde gæsternes tillid,” siger Tobias Lindh.