The 0-Mission vil gøre det let for alle virksomheder i Danmark, også de små og mellemstore, at bidrage til den grønne omstilling ved at opføre mere grøn strøm i Danmark. Lyt til Bæredygtig Business og bliv klogere på hvordan.
Det er ikke en helt let opgave at forklare, hvad The 0-Mission laver og hvordan de gør det, men CEO og Co-founder Anna Riis Hedegaard gør sit bedste for at forklare, og vært Steffen Max Høgh opsummerer og perspektiverer, som han er bedst til.
Derfor taler de to ikke udelukkende om grøn strøm, sort strøm, LCA-analyser og Power Purchase Agreements i denne episode.
De kommer vidt omkring og taler både storpolitik, Kina, de nye regler og regulativer fra EU, hvilken indvirkning reglerne vil få på alle lande, også dem uden for EU, Chr. Hansens møgsag omkring Pride og initiativet #rydfladenforklimaet, der florerer især på LinkedIn og Twitter.
Men tilbage til Anna Riis Hedegaard, som altid har forsøgt at placere sig dér, hvor hun vurderede, at hun kunne få størst indflydelse på klimaet. Blandt andet arbejdede hun på Christiansborg, dengang hun troede, at politikerne skulle drive udviklingen i den grønne omstilling, og som klima-attaché på den danske ambassade i Beijing, for at bidrage til, at verdens største udleder kom med.
Men nu er hun founder af The 0-mission, som arbejder for at gøre det nemt for virksomheder i alle størrelser at handle på klimaforandringerne ved at tilføre mere grøn energi til nettet. El er usynligt og det kan derfor være svært at forstå hvordan markedet fungerer.
Men kort fortalt var det indtil for nyligt sådan, at virksomheder, der ville bidrage til at opføre nye vind- eller solparker skulle underskrive komplekse Power Purchase Agreements (PPA’ere) med en udvikler af vind eller solparker. I de aftaler garanterede virksomheden parkejeren en fast pris over en årrække, f.eks. 10 år. Udfordringen for virksomhederne var bl.a. at de bandt sig til noget, de måske ikke fik brug for, hvis de for eksempel mindskede deres elforbrug.
Men det var før the 0-Mission! The 0-mission ”puljer” nemlig efterspørgslen fra en masse små/mellemstore/store virksomheder og giver dem en fleksibel abonnementsordning. På den måde får virksomhederne adgang til at tage reel klimahandling og bidrage til den grønne omstilling af elsystemet uden at binde sig længere end højest nødvendigt. The 0-Mission er derfor med til at nedbryde barriererne for den grønne omstilling.

