Fremtidens og nutidens produktdesignere kan godt spidse ører nu, for i dag skal vi tale om, hvad det er der gør, at vi forbrugere har lyst til at beholde de ting vi køber, i stedet for at skille os af med dem og købe nyt. Der er især fem parametre, der forlænger den såkaldte ”emotionelle levetid”, og det har dagens gæst skrevet en PhD om.
Peter Byrial Jensen har en baggrund som industriel designer og ingeniør. Hans PhD kaldet ”Designed to Last” handler om bæredygtige forretningsmodeller og om produktlevetider.
Og ikke blot har han fundet ud af hvilke parametre, der forlænger den emotionelle levetid – han giver også gode råd til virksomheder om, hvordan de designer fremtidens produkter, så vi forbrugere beholder dem.
Steffen Max Høgh dykker sammen med Peter Byrial Jensen ned i de parametre, der kan gøre, at en virksomheds produkter kan blive elsket i hele levetiden, og ikke kun i købssituationen. De er:
- Prisen. Jo dyrere tingene er, jo bedre passer vi også på dem, statistisk set
- Minderne spiller også ind. Hvis vi har nogle gode minder knyttet til et produkt og hvad vi har brugt det til, er der større chance for, at vi beholder det
- Nostalgi – noget der minder om en person, vi holder af, for eksempel farfars gamle ur
- Komfort – hvis noget bliver ved med at være behageligt at bruge
- Personlighed – hvis vi kan spejle vores personlighed i et produkt
Lyt med og hør alle de gode eksempler på ting der er ”Designed to Last”, fra Legos klodser og Porsches biler. Og få et kig ind i fremtiden, hvor en virksomhed måske har tre faste produkter, der på ydersiden ser ud som de altid har gjort, men hvor ”indmaden” er opdateret.
Lys til Bæredygtig Business lige her.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

