Tidligere var det gratis for vognmænd at få udstedt en bus- og godskørselstilladelse, men sidste år blev der indført et nyt gebyr på 1.500 kroner for den såkaldte fællesskabstilladelse. Det gebyr vil to transportorganisationer have rullet tilbage.
Transportbranchen oplever i disse år en stigning i gebyrer for erhvervelse af gods- og buskørselstilladelser samt bekræftede kopier, hvilket har skabt bekymring i sektoren.
ATL – Transportens Arbejdsgivere og Dansk Industri har i et fælles brev henvendt sig til transportministeren med opfordring til at revidere disse gebyrer.
Tidligere var udstedelsen af bus- og godskørselstilladelser gratis, men sidste år blev der indført et gebyr på 1.500 kroner for en fællesskabstilladelse, som er gyldig i ti år. Derudover blev der også pålagt et gebyr på 1.500 kroner for hver bekræftet kopi, der kræves opbevaret i virksomhedens busser eller lastbiler ifølge loven.
“Gebyret minder om en pengemaskine og er helt urimeligt i en tid, hvor branchen i forvejen har udsigt til en kilometerafgift og en forhøjelse af afgiften på diesel,” siger branchedirektør i ATL, Lars William Wesch.
Han har sammen med Rune Noack, transportpolitisk chef i Dansk Industri, i et brev til transportministeren og Folketingets Transportudvalg argumenteret for at fjerne gebyrerne og i stedet søge midler på næste finanslov samt yde kompensation til virksomheder, der allerede har betalt gebyrerne.
De påpeger også en skæv effekt af gebyrerne, da de kan pålægge virksomheder unødig byrde. For eksempel kan en vognmand, der investerer i nye lastbiler, blive pålagt gebyrer både dette år og næste år på grund af sammenfaldet mellem fornyelsen af godskørselstilladelsen og kopierne.
“Det er endnu et gebyr og endnu en administrativ byrde for en branche, der i forvejen står overfor massive investeringer i forbindelse med den grønne omstilling for ikke at tale om de øgede afgifter, der også rammer næste år,” siger Rune Noack.