Autohuset Vestergaard har offentliggjort årsrapporten for 2022. Koncernen kom ud af 2022 med et overskud på 130,7 mio. kroner før skat – mod et overskud i 2021 på 170,2 mio.
2022 var ikke et let år for bilbranchen. Leveringsproblemer og inflation gjorde året svært for mange, og ser man på omsætningen i bilkoncernen, Autohuset Vestergaard, registrerede man i 2022 et fald på omkring 40 millioner i overskuddet.
Samtidig viser det nye årsregnskab fra Autohuset Vestergaard, at omsætningen steg med ni procent i 2022 til i alt 4,6 milliarder kroner.
Koncernen solgte i 2022 ca. 17.200 nye og brugte person- og varebiler. Totalmarkedet for nye personbiler faldt med 20 % i 2022 til ca. 148.000 enheder. I samme periode faldt varevognsmarkedet faldt i 2022 med 14% og endte på godt ca. 27.000 enheder.
”Registreringerne af nye lastbiler over 10 tons steg i 2022 med 12%, og udgjorde 4.659 stk. Volvo var markedsleder i 2022 med en markedsandel på 33 %. De fire store mærker Volvo, Scania, Mercedes og MAN repræsenterer samlet 92% af salget i Danmark,” siger Ryan Rahbæk, direktør i Autohuset Vestergaard i en meddelelse.
Af samme meddelelse fremgår det, at årets resultat er påvirket i negativ retning af væsentligt forhøjede energipriser, stigende renter, inflationsudviklingen generelt, samt ændringer i prissætningen på elbiler i starten af 2023, der har påvirket værdiansættelsen af dele af varelageret ved udgangen af 2022.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk