Stresstallene I IT-branchen har længe været høje, da udfordringer såsom manglen på arbjedskraft mange steder presser de ansatte. Nu viser ny rapport stressens omfang i branchen.
Der bliver løbet og tastet hurtigt i landets IT-virksomheder. Branchen har i årevis skreget på arbejdskraft, men ikke desto mindre er der stadig for langt mellem nyansættelserne, og det sætter de ansatte under pres. En global undersøgelse fra Barracuda Networks blandt 500 Managed Service Providers (MSP) viser, at virksomheders behov for IT-ekspertise stiger.
Det sætter pres på medarbejderne, og ifølge undersøgelsen mener hver sjette MSP, at gennemsnitsmedarbejderen er svært stresset.
“Det er ingen hemmelighed, at der bliver løbet stærkt i IT-branchen. Men at hver sjette MSP siger, at deres gennemsnitsmedarbejder udviser høje tegn på stress, er problematisk,” siger Peter Gustafsson, nordisk direktør for Barracuda Networks, der ser med stort alvor på udviklingen i branchen.
Flere og flere frygter hackerangreb
Omkring hver sjette af undersøgelsens respondenter (16%) siger, at den gennemsnitlige medarbejder er svært stresset. Samtidig svarer 56%, at stress-niveauerne hos medarbejdere er moderate.
IT-sikkerhed er den primære tjeneste, virksomheder vil have, og det sætter mange medarbejdere og virksomheder under pres. Hele 92% af de adspurgte svarer, at de oplever et større fokus på IT-sikkerhed end tidligere.
Netop frygten for hackerangreb er i disse år stigende, og virksomhederne er over en bred kam bekymrede for angreb. Og disse er blevet flere og hyppigere efter bl.a. Ruslands invasion af Ukraine. Faktisk svarer 80% af de adspurgte i undersøgelsen, at deres kunder er tiltagende bekymrede for cyberangreb – og at de henvender sig til eksterne leverandører som MSPer om hjælp.
“MSPer spiller nemlig en afgørende rolle for en lang række virksomheders IT-drift, bl.a. deres IT-sikkerhed. Så hvis disse konsulenter først sygemelder sig, vil det betyde en svækkelse af IT-sikkerheden i en lang række virksomheder – også i Danmark,” siger Peter Gustafsson.