Bæredygtighed er ikke bare godt for miljøet, det er på den lange bane også godt for de danske SMVer, mener Mette Nielsen, afdelingsdirektør, Merchant Bank i Sydbank.
Mange danske SMVer presses i disse tider mere og mere af de stigende krav til bæredygtighed, der især rammer landets største virksomheder.
Som en del af forsyningskæden til de store, er der danske SMVer afhængige af at kunne være med fremme på den bæredygtige udvikling – hvis de ikke skal hægtes af i udskilningsløbet om at blive eller fortsætte som leverandører.
“De store virksomheder skal blandt andet rapportere om CO2-udledninger i Scope 3. Dette omfatter udledninger, som kommer fra virksomhedens værdikæde, som SMV’erne i høj grad er en del af,” skriver Mette Nielsen, afdelingsleder ved Merchant Bank i Sydbank, i en klumme i Erhverv+.
Netop det faktum, at de store virksomheders bæredygtighed og rapporteringer er afhængige af de mindre virksomheders ESG-niveau – er ifølge Mette Nielsen SMVernes største konkurrencefordel – såfremt de er med fremme i udviklingen.
“Helt enkelt kan det siges, at hvis en SMV’er vil være konkurrencedygtig, er den nødt til at kigge på bæredygtighed og ESG. Og jo bedre forberedt en SMV’er er, jo bedre vil virksomheden kunne fastholde sin konkurrencekraft overfor de store kunder,” skriver hun.

