Nye overnatningstal viser, at den danske hotelbranche er i fremgang sammenlignet med både 2019 og 2022. Dog vokser træerne ikke ind i himlen alle steder.
Tiderne var gode for mange i den danske hotelbranche i 2023, hvor spøgelset fra coronaen endeligt så ud til at for alvor at blive vasket af, og hvor der igen var booket godt op på de danske hoteller. Det viser nye overnatningstal fra november fra Danmarks Statistik.
Det er særligt de asiatiske turister, der det seneste år har valgt at lægge turen forbi Danmark, og i løbet af de første 11 måneder af 2023 har der været en fremgang for kinesiske turister på hele 148,5 procent sammenlignet med samme periode i 2022. De japanske og sydkoreanske turister ligger hhv. 110,3 og 147,5 højere end i 2022. Dog er overnatningstallene endnu ikke på niveau med 2019.
“Branchen har virkelig mærket fraværet af asiatiske turister de seneste år. Derfor er det virkelig positivt, at de igen kan og vil rejse. Selvom vi ikke er helt i samme gear som inden corona, viser tallene en flot fremgang sammenlignet med 2022. Det vidner om, at Danmark er forblevet en attraktiv destination, og at hoteller, restauranter og andre attraktioner formår at levere et produkt, man gerne vil rejse langt for,” siger Jeppe-Møller Herskind, der er viceadm. direktør i HORESTA.
Ser vi på hele landet, så er der generelt set plusser af finde på antallet af hotelbookinger, der er gået frem over det meste af landet, dog har man i Region Syddanmark oplevet et lille fald på én procent.
“Region Hovedstaden er frontløber, mens tempoet er noget lavere i andre regioner. Det er blandt andet derfor, at vi appellerer til, at man sikrer, at hele landet i højere grad får positiv effekt af væksten i turisterhvervet. Både fordi det vil gavne lokalområderne i de mindre byer, men også fordi vi skal være bedre til at vise, hvad Danmark også er – for der er virkelig meget at byde på i alle landsdele,” siger Jeppe Møller-Herskind.

