Beskyttelse af ophavsret og patenter kan spille en meget stor rolle for en virksomhed, det mærker man ikke mindst hos mel-producenten Agrain. Hos Dansk Industri (DI) ville man ønske, at langt flere SMV’er tænkte i de baner.
At få sine designs, produkter eller patenter og varemærker kopieret, kan vise sig at være en særdeles dyr omgang for den kopierede virksomhed.
Tidligere på året viste en rapport fra OECD og den europæiske varemærkeorganisation EUIPO, at små virksomheder har 34 procent mindre sandsynlighed for at overleve som virksomhed efter fem år, hvis kopister krænker deres immaterielle rettigheder.
Karin Beukel, medstifter af Agrain, har mere end femten års erfaring med at søge og sikre IP-rettigheder i små og store virksomheder. Det viste sig at være meget nyttigt, da hun sammen med to andre i 2018 grundlagde Agrain, der genanvender bryggeriernes restproduktet, mask, til fremstillingen af mel. Det fortæller hun til DI Business.
“Patenterne gør det samtidig mere enkelt at kommunikere om vores produkter og sikre snitfladerne i samarbejder. Og vi er i fødevareindustrien, hvor faktorer som smag og farve også er vigtige, det har vi opfundet en måde til at fremstille fra forskellige typer mask, og patenteret. Så i det tilfælde beskriver patentet, hvordan vi sikrer en stabil kvalitet,” siger Karin Beukel til DI Business.
Sikkerhed
Hos Patent- og Varemærkestyrelsen er varemærkechef, Henriette Vængesgaard Rasch, ikke i tvivl om, at patenter er med til at sikre rettigheder og hjælpe virksomheden fremad.
“Både store og små virksomheder vil stå væsentligt stærkere over for kopister med dokumentation for deres ejerskab. For investorer er det også vigtigt, at ejerskabet til rettighederne kan dokumenteres og håndhæves. Derfor kan det også være medvirkende til at kunne tiltrække investeringer,” har hun tidligere udtalt til Marketconnect.
For Karen Beukel og Agrain er der også en klar strategi med at optage patenter.
“Patenter og varemærker blev en del af Agrains forretningsstrategien lige fra begyndelsen, fordi vi vidste, at det ville få afgørende betydning på flere områder. Eksempelvis har investorerne en IP-due dilligence, hvor rettighederne er en del af fundament, virksomheden hviler på og bliver vurderet på.”
Milliarder på spil
Der har de seneste år været en række stærkt mediedækkede sager om kopiering af designs og krænkelser af andre ophavsret og varemærker, og ifølge Morten Rosenmeier, der er professor i ophavsret ved Københavns Universitet, skræmmer lovgivningen ikke kopisterne væk – tværtimod.
“Som det er nu, så kan det i vidt omfang betale sig at krænke andres designrettigheder. Den økonomiske erstatning, man kan blive vedkendt for at have fået kopieret sine designs, er udmålt fra, hvad man selv menes at have tabt i omsætning, men det står ikke nødvendigvis mål med, hvad den anden part har tjent. Så det med, at forbrydelse ikke betaler sig, det gælder ikke helt på designområdet,” sagde han tidligere på året i podcasten, SelskabsDialogen.
Også hos DI opfordrer man i stor stil sine medlemmer til at sikre sine patenter og varemærker, så godt man overhovedet kan. Ifølge Mie Nancy Grouleff, der er ansvarlig for rettigheder i DI, mangler 9 ud af 10 små virksomheder varemærkebeskyttelse, ligesom danske virksomheder mister årligt syv mia. kroner i tabt salg på grund af kopister.
“Alle de passionerede iværksættere derude skal ikke lade deres innovative ideer gå tabt. De skal forstå vigtigheden af at beskytte deres ideer, fordi det er dem, vi lever af i Danmark,” siger Mie Nancy Grouleff.

