Det er hårde tider i byggebranchen. Ikke nok med at konkurserne er stigende og ordrebøgerne er slunkne. Branchen kæmper ifølge sig selv også med et markant imageproblem.
Tre ud af ti byggevirksomheder svarer i en større undersøgelse foretaget af Autodesk Construction Cloud, at branchen har et imageproblem, når det kommer til at være karrierevalg for nye kandidater.
Samtidig mener 25 %, at baggrunden for den manglen på arbejdskraft i branchen skyldes, at byggeriet er mindre attraktivt end andre brancher i landet.
Ifølge Nicholas Klokholm, salgschef i Norden og Europa hos Autodesk Construction Solutions, er der noget om snakken, og det skyldes i høj grad branchen selv.
“Byggeriet er en branche med en aldrende arbejdsstyrke, og der har været en tendens til at gøre tingene på den måde, de altid er blevet gjort på. Denne tilgang betyder, at virksomhederne ikke altid tager mange nye initiativer, såsom digitalisering, til sig, som de burde. Denne tilgang er et stort problem, fordi industrien vil være afhængig af digitalisering for at blive mere effektiv i de kommende år.”
Branchens imagekrise betyder, at mange kandidater ikke ser den som et attraktivt sted at arbejde og ikke forstår den dybe innovation og de muligheder, der er til rådighed, når det gælder om at bringe branchen fremad – især mulighederne for at drive innovation gennem digitalisering.
“Mange skifter til brancher, der er meget længere fremme, og hvor digitalisering ses som noget naturligt og nødvendigt. Men det betyder desværre også, at byggebranchen sakker længere og længere bagud,” siger Nicholas Klokholm.
Forkert fokus
Ser man nærmere på grundene til eksempelvis den lave digitalisering, danner der sig hurtigt et paradoks. For branchen selv kunne vinde meget ved at undergå en større digitalisering, men selvom dette er bevidst flere gange, sker der ikke meget ude i de enkelte virksomheder.
Samtidig kommer der øget politisk pres om at sænke CO2-udslip, genanvende flere materialer og i det hele taget rykke på den grønne omstilling.
Vi fokuserer ikke nok på, hvad vi rent faktisk kan få og tjene på en omfattende investering i det, vi skal leve af i fremtiden.
Nicholas Klokholm.
“I lang tid har branchen sagt, at de havde for travlt til at lære nye arbejdsmetoder og investere i at forbedre arbejdsmetoderne gennem digitalisering. Og selv om der er behov for forandringer, og det kræver tid og engagement fra virksomhedernes side at lære nye processer, kan fordelene ved at arbejde mere effektivt påvirke bundlinjen i fremtiden,” siger Nicholas Klokholm.
Han mener samtidig, at den økonomiske uro i Danmark generelt, kan være en god anledning til at tænke langt mere digitalt.
“Med den nuværende økonomiske usikkerhed kan virksomheder, der har taget mere effektive arbejdsmetoder til sig gennem digitale arbejdsgange, stole på deres data til at træffe mere velinformerede beslutninger for at minimere risici og undgå dyre omarbejder på byggeprojekter.”
Silotænkning
Mens det omkringliggende samfund får stadigt større fokus på eksempelvis bæredygtighed og cirkulær økonomi, er byggeriet også kommet bedre med på visse parametre.
Et gennemgående problem er dog, at man inden for byggeriet fortsat tænker og arbejder meget i siloer, hvor bygherren følger ét system, entreprenøren et andet, og håndværkerne et helt tredje. Det gør, at de mange forskellige systemer ikke taler sammen, og dermed går mange informationer tabt og vigtigt data forbliver uudnyttet.
Ifølge en rapport fra McKenzie fra 2018 kunne dansk byggeri arbejde 25 % mere effektivt, hvis de selv gjorde de rette investeringer i f.eks. digitale værktøjer.
“Men vi har en mangel på kompetencer i byggeriet. Vi investerer ikke nok i opkvalificering af vores medarbejdere. Som følge heraf ser mange nyuddannede bygge- og anlægsbranchen som en gammeldags branche, og det er ikke nødvendigvis tilfældet,” siger han, og fortsætter.
“Byggeriet mister talentfulde nye deltagere på markedet, fordi det ikke viser alle de muligheder, der er til rådighed – og de fremtidige færdigheder, der er nødvendige, f.eks. kvalifikationer inden for dataanalyse og nye teknologier. Men alt for mange vælger en anden vej, fordi byggeriet har det imageproblem, som det har.”
For Nicholas Klokholm er kernen i problemet, at byggebranchen konstant halter bagefter andre brancher. Samtidig er udfordringen, at branchen står stille, mens omverdenen begynder at stille helt nye krav til f.eks. bæredygtighed i byggeriet, statslig lovgivning om compliance og byggesikkerhed.
Samtidig er udfordringen, at branchen står stille, mens omverdenen begynder at stille helt nye krav til f.eks. bæredygtighed i byggeriet, genanvendelse og meget andet.
“Vi er en branche, der ser alt for meget på, hvad tingene koster her og nu. Vi fokuserer ikke nok på, hvad vi rent faktisk kan få og tjene på en omfattende investering i det, vi skal leve af i fremtiden. Generelt er der alt for mange, der venter på, at andre tager det første store skridt. Som ny kandidat i en branche vil man gerne være på forkant, men desværre er mange virksomheder i vores branche ikke parate til det, og vi må i fællesskab stå sammen om at gøre det bedre.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

