3C GROUPS styrker Blue Ocean Robotics’ vækst ved at tilføre ny kapital og sikre et solidt finansielt grundlag for virksomhedens udvikling. Samtidig overtager de A.P. Møller Holdings lån til robotvirksomheden.
Det kan gå op og ned i den robotindustrien, hvilket man også har mærket i den Odense-baserede virksomhed, Blue Ocean Robotics, der bl.a. står bag desinfektionsrobot UVD og flere andre innovative servicerobotter.
Her har økonomien været svær at få ting at hænge sammen de seneste år, og derfor så odenseanerne ind i en mulig konkurs i den nærmeste fremtid. Den er nu afværget, efter at 3C GROUPS, med erhvervsmanden Niels Thornborg i spidsen, har sat sig for at udvikle det potentiale, de har set i Blue Ocean Robotics – og med en større investering sikre den fortsatte drift og udvikling.
Som en del af restruktureringen overtager 3C GROUPS A.P. Møller Holdings konvertible lån og omdanner det til ejerandele. Derudover gennemføres en kapitaludvidelse på op til 60 mio. kr., hvor 3C GROUPS sikrer et kontantindskud på 48 mio. kr. De nuværende aktionærer får samtidig mulighed for at tegne nye aktier på samme vilkår.
“Det er på en trist baggrund, og jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ville ønske, at omstændighederne var anderledes. Når det er sagt, så skal der ikke herske tvivl om, at jeg ser et betydeligt og uforløst potentiale i Blue Ocean Robotics’ robotter, som allerede har bevist deres værd på markedet,” siger Christian Thorborg, investeringsdirektør i 3C GROUPS.
Blue Ocean Robotics har udviklet og lanceret tre typer servicerobotter, der allerede anvendes globalt. Blandt dem er den prisvindende UVD-robot, der automatiserer desinficering på hospitaler, klinikker og i den farmaceutiske industri. Derudover har virksomheden skabt PTR Robots, verdens første mobile løfterobot designet til genoptræning og forflytning af patienter.
“Der er brug for robotteknologier, der kan afhjælpe globale udfordringer inden for sundhed, arbejdsmiljø og produktivitet, og her har Blue Ocean Robotics ved flere lejligheder demonstreret, at man er i stand til at udvikle netop den slags løsninger. Men forretningen skal også hænge sammen økonomisk, og derfor er der brug for at drive virksomheden med et betydeligt stærkere kommercielt mindset,” siger Christian Thorborg.