Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU’s krav om opladningsmuligheder til tung transport.
En fjerdedel af al CO2-udledning på danske veje stammer fra lastbiler. For at kickstarte omstillingen af den tunge vejtransport er der nu planer om at etablere 25 nye ladeparker til el-lastbiler. De første fem ladeparker skal stå klar i 2025, og i stedet for statslige investeringer er det private aktører, der skal drive udviklingen.
“Ladeparkerne til el-lastbiler kommer hurtigere end forventet, og det er glædeligt, at transportbranchen bakker op og i den grad er med til at drive den grønne omstilling. Branchen kan nu investere i flere el-lastbiler, velvidende at der snart vil være et net af ladeparker,” siger transportminister, Thomas Danielsen
Vejdirektoratet har indgået aftaler med tre private ladeoperatører – Norlys, Circle K og E– som skal stå for etablering og drift af de første fire ladeparker.
“Vi har haft en god dialog med branchen, som er positive over for vores nye strategi. Vi har langt hen ad vejen givet bolden op til det private marked, som nu selv skal drive udrulningen af ladeinfrastrukturen,” siger Kresten Lysholdt-Andersen, senior projektleder i Vejdirektoratet.
Hos brancheorganisationen, Drivkraft Danmark, som repræsenterer størstedelen af den danske ladebranche, har man været med i dialogen mellem myndighederne og de private aktører, og direktør, Jacob Stahl Otte, ser meget positivt på resultatet af forhandlingerne.
“Jeg vil gerne rose både ministeren og myndighederne for deres konstruktive tilgang. Det er positivt, at den nye udrulningsplan sikrer, at offentlig støtte kun bliver brugt, hvor markedet ikke selv leverer. Det er godt både for samfundsøkonomien og for den grønne omstilling.”
Her har medlemmerne har taget en proaktiv rolle og investerer milliarder i ladeinfrastruktur til den tunge transport – allerede forud for efterspørgslen.
“For næsten to år siden satte vores medlemmer sig som mål at etablere 100 offentligt tilgængelige ladestationer til den tunge transport inden 2030. Denne proaktive tilgang skal være med til, at flere vognmænd tør skifte til el-lastbiler,” siger Jacob Stahl Otte.