I et nyt udspil foreslår De Danske Bilimportører blandt andet tilskud til køb af el-lastbiler frem for støtte til ladeinfrastruktur. Det burde være lige omvendt, mener Erik Østergaard dm. direktør i DTL – Danske Vognmænd.
I det nyligt offentliggjorte forslag til Finanslov for 2024 fremgår det, at Regeringen ønsker at afsætte 100 mio. kr. årligt i 2024-2026 målrettet initiativer til grøn omstilling af den tunge vejtransport.
Og selvom der er brug for mange millioner til at gennemføre den grønne omstilling af den danske transportsektor, så mener Erik Østergaard dm. direktør i DTL – Danske Vognmænd, at de tre gange hundrede millioner alt for hurtigt vil få ben at gå på.
“Det er en dråbe i havet. Det lader til, at regeringen vil bruge puljen som en slags laboratorium til at teste nogle forsøg af og indsamle viden. Når udfordringen med at omstille transportsektoren til en grøn fremtid er så stor, så bliver de penge meget hurtigt brugt,” siger han.
Hos De Danske Bilimportører roser man derimod initiativet, og understreger at den tunge transport er et område med stort potentiale for CO2-reduktion.
”Det er enormt positivt, at Regeringen kan se potentialet for en grønnere tung transport i Danmark, men det er samtidig meget vigtigt, at pengene prioriteres rigtigt. Vi foreslår, at midlerne skal øremærkes støtte til investering i nulemissionslastbiler. El-lastbiler er nemlig væsentligt dyrere end lastbiler på fossile drivmidler, og derfor kan tilskud til disse spille en afgørende rolle i den grønne omstilling af tung transport,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
Han mener samtidig, at tilskud til køb af lastbiler er at foretrække fremfor støtte til ladeinfrastruktur, da markedet her selv kan bære de nødvendige investeringer.
Den udlægning er Erik Østergaard dog ikke enig i. Tværtimod mener han, at der netop bør være langt større fokus på at udbygge lade-infrastrukturen.
“Det er helt afgørende, at der kan etableres ladere hos vognmændene, så chaufførerne ikke skal bruge den første time af dagen på at lade og sidde i kø til en stander. Men som sagerne står, er der utroligt lange ventetider hos leverandørerne for at kunne få egen ladestander. Jeg mener, det er her, man bør sætte ind, hvis man fra regeringens side vil skubbe bag på den grønne omstilling af vores sektor.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk