Det danske børsmarked har oplevet en række afnoteringer de seneste år, og det siger noget om, hvor krævende det er at være børsnoteret, og at alt for mange virksomheder er dårligt forberedte, mener Tine Vestergren Uldal, landechef for Nordnet i Danmark.
Det går trægt med at få danske virksomheder børsnoteret, og samtidig har der gennem de senere år været en række afnoteringer, der er med til at skabe en samlet billede af et dansk børsmarked, der ikke kører i højeste gear.
Ifølge Tine Vestergren Uldal, landechef for Nordnet i Danmark og bestyrelsesmedlem i Foreningen for Børsnoterede Virksomheder (FBV), burde flere virksomheder hæve barren betydeligt, hvis de vil på børsen – for selvom ambitionerne ofte er store – er forberedelserne til børsmarkedet det langt fra altid.
“Vi har set mange afnoteringer, de senere år. Det skyldes ofte, at man har undervurderet, hvad det kræver at være børsnoteret. Børsmarkedet er ikke en genvej til nem kapital – det er et langsigtet engagement, hvor man skal være skarp på både strategi, kommunikation og ledelse,” siger hun.
Hun giver samtidig sine bedste råd til, hvad man som virksomhed – der overvejer at gå børs-vejen – skal have styr på og vide, inden man kommer så langt.
Tal med dem, der har prøvet det
Helt grundlæggende: Gør jeres hjemmearbejde.
Snak med andre, der allerede er børsnoterede. Mange vil faktisk gerne dele ud af deres erfaringer – både det, der gik godt, og det, de ville have gjort anderledes. Der findes et rigtig stærkt økosystem omkring børsmarkedet, hvor selskaber meget gerne hjælper hinanden og bidrager til at løfte niveauet.
Man kan selvfølgelig ikke forudsige alt, men man kan styre forventningerne og skabe tryghed. Det er det, investorerne belønner.
Tine Vestergren Uldal
Men det er vigtigt at tage den dialog, før man går på børsen. Når man først er der, er det for sent.
Ærlig om værdien
Ét af de mest almindelige fejltrin handler om værdiansættelse. Alt for mange selskaber går på børsen med en alt for optimistisk vurdering af deres egen værdi, og det kan give store problemer senere.
Man skal have en rådgiver, der mere end noget andet er ærlig, for værdiansættelsen skal jo give mening både for ejeren og for investorerne. Der er selskaber, der bliver sat alt for højt i værdi – hvorefter aktien så falder voldsomt i værdi bagefter, når de er blevet noteret. Når virksomhedens værdi først begynder at falde, kan de ofte ikke længere kan skaffe kapital, og så begynder det at gå galt.
Virksomheden kan sagtens nå op på den høje værdi på sigt, men det skader tilliden at starte for højt ud. Kommer man galt af sted her, er det svært at rette op igen, og der er én af grundene til, at vi har set flere afnoteringer de senere år.
Det kræver andre kompetencer
En børsnotering forandrer også kravene til ledelsen, især hvad angår kommunikation, for den ændrer sig fuldstændigt, når først man er noteret.
Før handlede det måske om at rapportere til en mindre ejerkreds, men nu skal man kunne kommunikere klart og præcist til rigtig mange om rigtig meget forskelligt, og kommunikationen skal ske ofte. Især private investorer forventer løbende opdateringer – og det skal man være klar til. Det handler ikke kun om at drive forretningen godt, men også om at styre forventningerne hos investorerne.
Her spiller både bestyrelse og direktion en afgørende rolle. De skal kunne forklare retningen – og levere på den, for man skal kunne vise, hvordan strategien fører virksomheden fremad. Man kan selvfølgelig ikke forudsige alt, men man kan styre forventningerne og skabe tryghed. Det er det, investorerne belønner.
Hvad vil I på børsen?
Inden man går på børsen, skal man dog også gøre sig klart, hvad man som virksomhed ønsker at få ud af en børsnotering. Hvilke risici løber man ved at blive børsnoteret – fremfor at kigge i en anden retning? Hvad er succeskriterierne for en børsnotering?
Den slags skal man være fuldstændig klar over, inden man overhovedet går i gang. Jo bedre man er klædt på fra starten, desto større er chancen for, at børsnoteringen bliver en fordel.
Det er netop det, det kommende IPO-program fra FBV skal hjælpe med. Det handler ikke kun om at afdække processen for en børsnotering, men også om at vurdere, om det overhovedet er den rette vej at gå. Programmet sætter fokus på både de potentielle gevinster og de risici, der følger med – og lægger op til en grundig afklaring i god tid, før beslutningen træffes.

