Hos Ecooking har Tina Søgaard, stifter og medejer, en anderledes tilgang til jobafslag, der skal gøre op med den upersonlige standardmail, som mange jobsøgende kender alt for godt.
Har du været jobsøgende, så kender du sikkert til de komplet intetsigende afslag, som man oftest mødes med, når jobbet er gået til en anden og sikkert bedre kandidat.
Et afslag, der tit er en standardmail, som sendes ud til alle de ansøgere, der ikke fik jobbet, og som ingen bliver meget klogere af at modtage. Denne tilgang kender også Tina Søgaard, stifter og medejer af Ecooking – men det er også en tilgang, hun har valgt at gå væk fra.
I stedet får alle jobansøgere, der ikke kommer til samtale hos Ecooking, en rabatkode som et plaster på såret – mens dem, der når til samtale, modtager en gavekurv hjemme.
“Vi kan ikke give dem jobbet, men vi kan gøre oplevelsen lidt mere positiv. Den måde, vi gør det på, viser, at vi tænker skævt og sætter mennesket i centrum,” siger Tina Søgaard til Erhverv+.
Tilgangen med rabatkoder og gavekurve er ikke bare blevet bemærket af ansøgerne, den har også fundet vej til LinkedIn, hvor initiativet er blevet rost fra flere sider.
Selvom nogle kunne se rabatkoderne som en markedsføringsstrategi, insisterer Tina Søgaard på, at det handler om at anerkende ansøgernes tid og give dem mulighed for at prøve deres produkter.
“Det er ikke tænkt som et markedsføringsstunt. Vi vil gerne have folk til at prøve vores produkter og blive glade for dem,” siger hun.