Der er gennem de senere år kommet stadigt mere fokus på det hårde fysiske arbejde – og dets konsekvenser – i den danske byggebranche. Det kan være en adgangsbillet for dem, der laver teknologier til branchen.
I Odense finder man startup-virksomheden ROICO, der har udviklet en teknologisk løsning til at male store arealer såsom gange og lofter, der ellers ville kræve mange timers hårdt fysisk arbejde af malere.
Løsningen er stadig ikke på markedet, men ROICO samarbejder med forskellige aktører i byggebranchen for både at demonstrere teknologien i praksis og for at gøre branchen opmærksom på deres eksistens.
“Vi skal først og fremmest bevise over for branchen, at vores løsning skaber værdi for malerne og malevirksomhederne. Branchen er på sin vis konservativ, men de er også meget interesserede i løsninger, der kan hjælpe med at spare penge og materialer,” siger Tijmen Spiertz, CEO i ROICO.
Potentiale for besparelser
For de fleste malervirksomheder er de største udgifter i dag lønninger og maling. Her kan besparelser på malingsudgifterne være en vigtig post i budgettet for mange virksomheder. Det samme gælder den CO2-udledning, som virksomheder i dag også bliver målt på.
“Vi kan spare omkring 5,5 tons CO2 om året pr. løsning, der er i brug. Det svarer nogenlunde til, hvad en almindelig personbil udleder. Det er et afgørende fokusområde for alle aktører i byggebranchen, og bliver vigtigere for hver dag, der går,” siger Tijmen Spiertz.
Han fortæller videre, at CO2-besparelserne i dag ikke er et primær interesseområde for de enkelte malervirksomheder, men at det bliver stadigt vigtigere blandt større entreprenører, der i høj grad måles på, hvor meget CO2 de udleder.
“Både i Danmark og i hele EU bliver den grønne omstilling en stadigt vigtigere del af lovgivningen, og byggebranchen kan ikke komme uden om at skulle tænke i alternativer til de måder, man traditionelt set har gjort tingene på.”
Men inden ROICO for alvor bevæger sig ud i at sælge sine produkter, er de på jagt efter en investor, der kan være med til at drive virksomheden fremad.
“Vi leder efter en investor, der har brancheerfaring, men også viden om teknologi og hardware, for det er måden, vi bedst kan sikre os at skabe endnu mere værdi for slutbrugeren af vores løsning,” siger Tijmen Spiertz.