Opbrud i nyvognsmarkedet og et større ønske om konsolidering i bilbranchen øger interesse for leasing som forretningsben. Forza Leasing indleder nu jagten på franchisetagere og vil fordoble antallet af bilhuse på tre år.
Der blæser nye vinde over den danske bilbranche, hvor større krav til eksempelvis digitalisering og grøn omstilling er i fuld gang med at ændre hverdagen for de danske bilforhandlere.
Ifølge tal fra Dansk Industri er hver sjette bilforhandler lukket på seks år, og mere end halvdelen af medlemmerne hos DI Bilbranchen overvejer konsolidering.
“Det opbrud, vi især oplever på nyvognsmarkedet, får mange forhandlere til at overveje nye forretningsmuligheder. Frigjorte kvadratmeter i butiksarealet i forbindelse med omlægning af mærkeporteføljen kan for mange være en oplagt anledning til at få en fod indenfor på leasingmarkedet,” siger Henrik Boss, adm. direktør i Forza Leasing.
Derfor mener han også, at det er realistisk, at kæden allerede ved udgangen af 2025 har budt de første nye bilhuse velkommen.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er markedsandelen for erhvervsleasing omkring 90 procent, mens det for privatleasing er cirka 40 procent i forhold til salg. Strategisk rådgiver i bilbranchen René Tønder mener, at udviklingen i branchen vil få endnu flere til at lease fremover.
“Branchen er presset til at nedbringe omkostninger i hele værdikæden grundet en kombination af skiftet mod elbiler og den nye konkurrencesituation i og fra Kina. Derfor må man effektivisere og højne produktiviteten, og det gør man blandt andet ved konsolidering,” siger han.
Han tilføjer, at denne tendens også vil gøre sig gældende inden for leasing, og at op mod 50 til 70 procent af bilerne i Danmark om ti år muligvis vil være leasingbiler.