Danske Dopago har indledt en særdeles ambitiøs mission. Virksomheden vil indtage 50 procent af markedet for logistik- og transportoptimering i Danmark, og ifølge direktøren er timingen optimal lige netop nu.
Den nationale vejgodstransport i Danmark udgjorde i 2024 174,1 millioner tons. Ifølge tal fra Danmarks Statistik er det en stigning på fem procent i forhold til 2023, hvor niveauet lå på 165 millioner tons.
Stigningen i transportmængder får nu den danske tech-virksomhed Dopago til at se nærmere på det potentiale, der er i den danske transportsektor, og ambitionerne fejler ikke noget. Inden for en periode på to til tre år at vinde 50 procent af det danske marked for logistik- og transportoptimering hos eksempelvis transportvirksomheder, terminaloperatører og havne.
“De vækstrater, vi ser på dansk godstransport, indikerer, at tidspunktet for vores indtræden i Danmark er rigtigt nu. Mange nye transportcentre popper op senest i Kolding, Fredericia og Køge, og det er et ekstremt lukrativt marked, vi kigger ind i. Virksomheders behov for at administrere, hvilke lastbiler der skal ankomme hvornår, og hvilken gate på området de skal køre til, vil kun stige i de kommende år. Så vi står med en gylden vækstmulighed, som vi ikke vil lade passere,” siger CEO, Jan Pedersen.
Virksomhedens cloudbaserede Yard Management System optimerer flowet af lastbiler og trailere på transportcentre ved at sikre effektivt check-in, styret parkering og direkte chaufførkommunikation på flere sprog. Løsningen hjælper terminaler med at reducere driftsomkostninger og øge effektiviteten.
Systemet har indtil i dag kun været udbudt på det svenske marked, hvor kunder som DSV, Power, ICA, Ewermann og Clas Ohlson er del af porteføljen. Men det ændres der på nu.
“Planlægning og styring af fragtcentraler kan være en kompliceret affære, og der er mange faktorer i spil. Det gælder eksempelvis aflæsning og opsamling af fragt, planlægning af porte samt ankomsttidspunkter, der kan variere på grund af trafikale forhold. Alt det har vi brugt mere end 20 år på at forfine og forsimple i en samlet løsning, der integrerer med alle baggrundssystemer, og vi tror på, at der er en god plads til os på det danske marked,” Jan Pedersen.