Virksomheder og freelancere er afhængige af hinanden. Det gælder også for landets mange fotografer. Og det har fået nordjysk startup til at øjne et hul i markedet for en platform, der skal bringe de to sammen.
Efterspørgslen på videoproduktion er støt stigende. Man kan i dag dårligt logge på medier som Facebook eller LinkedIn, uden at blive mødt af virksomheders nye flotte videoer om stort og småt.
Alle disse videoer laves ofte af fotografer og filmfolk, der er hyret ind til lejligheden, og der er dermed en stor efterspørgsel i de danske virksomheder efter fotografer til alle disse opgaver.
“Ideen opstod på mit tidligere arbejde, hvor vi skulle bruge en ekstern fotograf til rimelige penge. Det var svært at finde, da mange ikke umiddelbart oplyser, hvad de koster. Det kræver næsten altid en direkte kontakt. Så opstod ideen til, at vi ville samle alle fotograferne på én platform, i stedet for at de alle har deres egen,” siger Mathias Reberholt, CEO i startup-virksomheden, VisuTask.
Ideen bag konceptet er således klar; at facilitere kontakten mellem de mange freelancere inden for foto, med alle de virksomheder, der skal bruge fagfolk til foto- og videoopgaver.
Et marked i vækst
Bag VisuTask står tre unge mænd i starten af tyverne fra Nordjylland, der alle fortsat er under uddannelse, og lægger alle døgnets frie timer i deres virksomhed, der gik live med sin egen hjemmeside så sent som i maj måned.
Siden da er det gået stærkt, og efterspørgslen på de mange fotografer kan tydeligt mærkes. Allerede nu er 50 fotografer skrevet op i databasen, men ca. lige så mange forventes at følge trop inden længe.
“En fotograf er ikke bare en fotograf. Det er vigtigt, at man vælger den rette til sin virksomhed, til opgaven og det man gerne vil vise for omverdenen. Derfor er vores platform ideel for mange virksomheder. Vi har i dag omkring 115 kundeprofiler i vores database, og flere på vej,” siger Mathias Reberholt.
Han er ikke i tvivl om, at virksomhedernes store fokus på videokommunikation er kommet for at blive, og kun vil vokse sig større i fremtiden.
Ser man på, hvilke virksomheder, der i dag benytter sig at den nye platform, så er det da også et bredt udsnit af erhvervslivet, man præsenteres for. Såvel startups som etablerede virksomheder har indtil videre skrevet sig op som kunder. Det inkluderer alt fra webshops og store produktionsvirksomheder.
“Som virksomhed er du næsten i alle tilfælde nødt til at være tilstede online, og der er ingen tvivl om, at video er et godt redskab til at fange folks opmærksomhed. Samtidig kan video bruges i præsentationer, til messer og meget andet.”
Nej tak til pengemænd
Selvom VisuTask på alle måder er en ung virksomhed, så er ambitionerne anderledes store, og allerede nu har de tre grundlæggere planer om at begive sig ud over landets grænser.
“Markederne i f.eks. Sverige, Tyskland og Holland er meget sammenligneligt med det danske, og der er helt sikkert gode muligheder,” siger Mathias Reberholt, og slår samtidig fast, at ambitionen er at etablere sig rigtigt i Danmark, før ambitionerne om udlandet for alvor bliver aktuelt.
Han fortæller samtidig, at VisuTask ikke umiddelbart har nogle planer om at søge funding eller kapital fra udefrakommende, men indtil videre satser på at være selvejende.
“At få en pengemand i ryggen, ville ikke umiddelbart gøre noget godt for os. Vi er en lille virksomhed, og vi skal ikke skalere op i den fart, som en kapitalindsprøjtning ville kræve. Vi skal ikke bindes af en pengemand eller en fond, og vi skal være helt etablerede, før vi vil overveje at kigge i den retning.”