Danskerne skærer markant ned på udgifterne på tværs af alle produktkategorier – med undtagelse af dagligvarer og håndkøbsmedicin.
Selvom den danske forbruger er en større optimist, end forbrugerne mange steder i Europa, så er pessimismen stigende blandt danskerne.
Ifølge en ny undersøgelse fra Boston Consulting Groups (BCG) viser, at danskerne i 2024 har skåret ned på udgifterne på tværs af alle kategorier bortset fra dagligvarer og håndkøbsmedicin, og tallene viser samtidig, at vi, fremfor at købe lavere kvalitet, helt dropper at putte visse typer af produkter i kurven.
”Danskerne er blandt de mest positive omkring den geopolitiske og økonomiske situation i landet sammenlignet med resten af Europa. Derfor er det overraskende, at folk holder så stramt på pungen. Men fremtiden virker mere uforudsigelig end tidligere, og mange forbrugere er defor blevet mere forsigtige med deres økonomi,” siger Andreas Malby, hovedforfatter på rapporten samt chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.
De ’ikke-essentielle’ varer har taget det største slag. Sammenlignet med begyndelsen af 2024 faldt udgifterne til snacks med 21 pct., tøj med 11 pct., alkohol med 10 pct., drikkevarer med 10 pct. og legetøj og spil med 9 pct.
Andreas Malby giver samtidig tre råd med på vejen omkring, hvordan de kan holde på forbrugerne.
Tilpas produktudvalg lokalt
Danske forbrugere køber mindre, især ikke-essentielle varer, og deres præferencer varierer fra region til region. Over 60 procent af danskerne foretrækker at handle i en fysisk butik fremfor online, hvis de blev tvunget til at vælge.
For at imødekomme lokal efterspørgsel bør virksomheder tilpasse deres butiksudvalg til lokale behov og samtidig tilbyde et bredere udvalg online. Dette kan øge kundetilfredsheden og reducere overskydende lagerbeholdning. Et eksempel er supermarkeder i landdistrikter, der sælger lokale specialiteter, mens bybutikker fokuserer på mere efterspurgte produkter fra større producenter.
Indfør dynamisk prissætning
Danskerne bliver stadig mere prisfølsomme, og virksomheder kan drage fordel af dynamiske prissætningsstrategier for at tilpasse sig skiftende forbrugerpræferencer.
En førende europæisk møbelforhandler har haft succes med at indføre dynamisk prissætning for at kunne tilbyde billigere varer og imødekomme forbrugernes behov. Ved at justere priserne i takt med lokale markedsforhold og råvarepriser formåede virksomheden at øge salget trods udfordringer i møbelindustrien.
Gør kampagner hyperpersonaliserede
For at fastholde forbrugernes opmærksomhed i en tid med stigende prisfølsomhed og mindre interesse for traditionelle loyalitetsprogrammer, bør virksomheder personalisere deres kampagner. Ved brug af advanced analytics og AI kan virksomheder tilpasse tilbud, der matcher kundernes individuelle præferencer.
Et godt eksempel er Nikes medlemsprogram, hvor kunder gennem appen får eksklusiv adgang til produkter og fordele. Samtidig indsamler Nike værdifulde data, som gør fremtidige kampagner endnu mere relevante og målrettede.