At grundlægge en virksomhed handler om andet og mere end bare den gode ide og en masse gåpåmod. Det er i høj grad også et spørgsmål om netværk og erfaring, som Simon Mikkel Madsen, co-founder og partner i Kaboozt, fortæller her.
At have en god ide, at have spottet et hul i markedet er en god start, hvis man vil starte egen virksomhed. Men det gør det ikke alene. For når man grundlægger en virksomhed, bevæger man sig også tit ud af sin comfort zone og ind i en verden, man ikke før har været en del af.
Kaboozt er et dansk startup i linkbuildingbranchen. De har lavet en software, der samler alle verdens publishers som, giver bureauer og andre et nemt og hurtigt overblik over en branche, der ellers er notorisk uigennemskuelig. Kaboozt tilbyder derudover abonnementspakker til SMV’er, hvor Kaboozt står for alt lige fra analyse til udarbejdelse af content.
Virksomheden er et datterselskab af Kompetencekanalen; et af Nordens største marketingbureauer.
En af grundlæggerne er Simon Mikkel Madsen, der kommer med en baggrund fra mediebranchen, hvor han som Key Account Manager ved JP/Politikens Hus, har indgående kendskab til og erfaring med netop linkbuildingbranchen.
Hvem kender I?
Jeg har lavet alt muligt i min karriere. Jeg har solgt legetøj, websites og frugt, og startet forskellige virksomheder, inden jeg kom til JP. Derfor var jeg, da vi grundlagde Kaboozt, klar over, at det er utroligt svært at starte noget op uden et godt netværk.
Det er essentielt for Kaboozt og vores læringskurve, at vi har dygtige mennesker i vores netværk, der kan hjælpe os på vej. Det har vi brugt i alle aspekter af vores virksomhed. Fra måden vores ejerkreds er sat sammen på, til måden vores produkt er indrettet.
Vi leverer et meget teknisk produkt, men det er omvendt heller ikke den dybe tallerken. Det har været rigtig vigtigt for os at vi kunne trække på kræfter, der har langt mere indsigt i vores branche, end vi selv havde i starten. Havde vi ikke haft det, var vi aldrig vækstet på den måde, vi har gjort. Det er helt klart en erfaring, jeg har haft med, fra de ting jeg har lavet tidligere.
Det værste, man kan gøre, er, ikke at være på god fod med sin egen branche og sine konkurrenter.
Simon Mikkel Madsen
Plads til at fejle
Èn af de vigtigste erfaringer, jeg har gjort mig i min karriere som iværksætter, er, at man ikke skal vente på at tingene sker. Man må tværtimod tage mod til sig og springe ud på isen og så håbe på, at den kan bære.
Tør man tage chancen og satse på den ide, man har, så er man allerede langt foran alle dem, der venter på det rette øjeblik. Det kræver samtidig, at man ikke er for bange for at fejle. Er man det, for man aldrig taget de spring, der skal tages.
Jeg har været på flere arbejdspladser og mødt mange mennesker, der ser fejl som en svaghed eller som noget meget forkert. Det er ikke en god tilgang i iværksætteret, for du kommer til at lave fejl. Masser af fejl. Det gør du, fordi du er ude af din comfort zone og vil gøre tingene på en ny måde, men det er også i de situationer, du kommer til at lære allermest.
Vores mindset er, at vi skal turde satse og dermed også fejle. Sådan er det nødt til at være, for det er netop i de situationer, du finder ud af, om du er på rette vej. Og selvom man satser, vinder man tit og får bekræftet, at man netop er på rette vej.
Jeg mener helt klart, at nulfejlskultur er meget farligt i en startup. Fejler du aldrig, tager du for få chancer.
Udnyt forskellene
Skal man gøre sin virksomhed til en succes, så hårdt arbejde den eneste vej frem. At arbejde en time mere end konkurrenten betaler sig, og det skal man være villig til.
Når det så er sagt, så finder man også ud af, at konkurrenterne ude i branchen kan være utroligt hjælpsomme for dig og din virksomhed. Opsøg dem, I kender i branchen, rådfør jer med dem, tab ind i deres viden, også selvom I laver noget helt andet end dem. Det værste, man kan gøre er, ikke at være på god fod med sin egen branche og sine konkurrenter.
En af vores direkte konkurrenter, er blandt dem, vi bruger mest til sparring omkring branchen og produkt, da de har langt mere erfaring end os. De hjælper os især til ikke at begå de irriterende fodfejl, man ellers kommer til at lave.
Vi lærer meget af konkurrenter om at tilgå markedet, og om alt muligt andet omkring vores virksomhed. Vores tilgang er også anderledes end mange af deres, da vi ser os selv som en tech-virksomhed med hyldevarer, som vi via stordriftsfordele kan tilbyde til markedets (formentligt) bedste priser.
Skiller man sig som virksomhed lidt ud fra sine konkurrenter, skal man virkelig udnytte de råd, man får fra dem. De vil have et andet blik for tingene, end I selv har, og det kan være utroligt givende.

