Danmark var rejsemål for knap 16,5 millioner turister i første halvår af 2023, og som turister er vores ønsker er langsomt ved at ændre sig i en retning mod mere uafhængighed og tidsbesparelse frem for personlig service, mener ekspert.
Vi klarer stadigt mere digitalt og på mobilen, hvad end vi skal handle med aktier, booke overnatning i det store udland eller bare købe dagens fornødenheder.
Denne udvikling er også nået til vores liv som turister, og når vi skal booke og checke ind- og ud af hotelværelser. Det mener i hvert fald fremtidsforsker og indehaver af Firstmove, Kirsten Østergaard Poulsen, der ikke er i tvivl om, at slevbetjeningstrenden er kommet for at blive i turisthvervet.
“Vi er blevet vant til at kunne klare alt selvstændigt via digitale løsninger. De vaner bringer vi med os, når vi rejser. Selvbetjeningsløsninger er ikke kun en trend men en refleksion af vores moderne forventninger til service. Vi ønsker ikke at bruge flere timer på at udfylde papirer i receptionen ved indtjekning. Vi vil have kontrol, fleksibilitet og en smidig oplevelse,” siger hun.
Samtidig fortæller hun, at dette er en af grundene til, at vi ser flere og flere selvbetjeningsløsninger poppe op i samfundet også indenfor hotelbranchen,
Blandt disse finder vi hotelkæden BB-Hotels, der i dag driver selvbetjeningshoteller i Aahus, Frederikshavn, Herning, Vejle og Rønne.
“Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet vant til, at de selv kan være i kontrol gennem elektronik, og derfor vil de også selv kunne styre deres hotelophold. For 20 år siden så vi et hul i markedet og åbnede vores første selvbetjeningshotel. Dengang var det typisk piloter og andre indenfor logistikbranchen, der benyttede hotellet. Men i dag står vi med en helt anden interesse fra den brede befolkning,” siger Shejla Gunic, hotelchef hos BB-Hotels.
Selvom flere og flere selvbetjeningsløsninger dukker op i vores samfund, så mener Kirsten Østergaard Poulsen, at der stadig er et stort behov for den menneskelige interaktion.
“Hvis man kigger på hele befolkningen, er der nogle, der altid vil sværge til den ene type, men størstedelen vil anvende begge dele, og så vil det være situationen, der afgør, hvorvidt et selvbetjent hotel eller et hotel med personlig reception giver mest mening. Der er altså bestemte behov på bestemte tidspunkter for begge dele,” siger Kirsten Østergaard Poulsen.
Derfor mener hun heller ikke, at det ligger i kortene, at alt bliver selvbetjening, men begge dele vil derimod være der i fremtiden.