Der er langt mellem de kvindelige iværksættere, og endnu længere mellem risikovillig kapital til de virksomheder, der sættes i verden af danske kvinder. Mille Skjold Madsen har startet mediet Økonomista, der laver finansjournalistik til kvinder – og det har kastet de første investeringer af sig.
De kvindelige iværksættere står traditionelt set ikke i kø her til lands. Det er et fåtal af danske virksomheder, der er startet af kvinder, og ser vi på den risikovillige kapital, står det endnu værre til.
Alt dette var Mille Skjold Madsen klar over, da hun under coronaens nedlukning kom på ideen om at skabe et magasin om finans og økonomi målrettet kvinder. Selvom ideen hurtigt fik ben at gå på, og selvom abonnenterne begyndte at skrive sig op og magasinet udkom i flere og flere eksemplarer, var tanken om at finde en investor ikke en, hun nærede sig nogle forhåbninger om at kunne realisere.
“Jeg kendte tallene og tænkte ærligt talt; “Why even bother?” Jeg kunne se for mig, at jeg skulle bruge måneder på at pitche til en masse investorer, som alligevel ikke ville gide investerer i mig. Så det droppede jeg i lang tid, og det ærgrer jeg mig virkelig over i dag.”
For det lykkedes for Økonomista at finde en investor, der dukkede op mere eller mindre ud af det blå, uden at Mille Skjold Madsen selv havde efterspurgt det.
“Vi har siden kørt en anden og langt mere målrettet investeringsrunde hen over sommeren, da Økonomista skulle gå fra at være startup til scaleup, og så skulle der flere økonomiske kræfter til,” siger hun.
For selvom tallene ikke ligefrem er i de kvindelige iværksætteres favør, så er det muligt både at skabe en succesfuld forretning som kvindelig founder, og det er også muligt at finde de rigtige investorer, der kan være med til at drive virksomheden videre frem.
Spørger man Mille Skjold Madsen, så møder man selvfølgelig en ydre modstand både som kvindelig og mandlig iværksætter, men hun mener dog også, at kvinder i større omfang kæmper med den indre modstand.
“Jeg hører fra mange kvinder, at vi tror, vi skal vide alt om emnet, før vi tør gå i gang. Den form for indre modstand, tror jeg, er mere udbredt hos kvinder end mænd, der nok har mere gåpåmod. Mange kvinder har en indre perfektionisme, som vi ville have godt at at slippe, da den tit hæmmer os i det forfølge det, vi gerne vil. Så selvom det kan være svært at starte virksomhed op som kvinde, så ligger en stor del af modstanden ofte også i os selv.”