Bilåret 2023 blev et år med en betydelig vækst i bilsalget på 17 procent, ifølge Dansk Industri bør politikerne holde fingrene fra nye afgifter, hvis udviklingen skal fortsætte.
Der kommer stadigt flere elbiler ud på de danske veje, og i 2023 rundede vi således 200.000 indregistrerede elbiler i landet.
Dette er der flere gode grunde til, og det skyldes bl.a. gode vilkår for salget af både nye og brugtimporterede elbiler i takt med, at udbuddet af elbiler og efterspørgslen begge stiger betydeligt.
“Der er kommet kraftig acceleration på elbilsalget, særligt i løbet af det sidste år, hvilket har resulteret i, at der nu er 200.000 elbiler på de danske veje. Det er gode nyheder for den grønne omstilling, hvor elbilerne spiller en nøglerolle,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
Udviklingen sker ikke bare i Danmark, men på tværs af EU, at vores biler i stigende grad kører på el, og ifølge en brancheanalyse fra DI Bilbranchen, vil de gode takter have gode muligheder for at fortsætte, såfremt regeringen holder sig fra én ting.
”Hvis den danske regering fortsat ønsker at skubbe den grønne omstilling af bilparken i den rigtige retning, er det således vigtigt, at bilafgifterne for nye elbiler holdes nede i niveau frem mod 2030, i stedet for at lade dem stige som planlagt,” konkluderes det i analysen.
De nuværende afgiftslettelserne står til at blive udfaset fra 2026, og Mads Rørvig erklærer sig da også enig i, at ændrede regler for afgifter kan komme til at spille en negativ rolle for fremtidens salg af elbiler.
For de prisstigninger, der følger med, vil betyde, at salget vil stagnere, da de mindre og billigere elbilmodeller endnu ikke er på markedet
“De kommende afgiftsstigninger kan sætte en kæp i hjulet på elbilsalget, hvis de bliver indfaset for tidligt. Hvis flere danskere skal med på elbilvognen, er det vigtigt, at de billigere elbilmodeller får fodfæste på markedet, inden registreringsafgiften hæver priserne,” siger han.