Hos kinesiske Temu er man gået i gang med at prøve at få danske og europæiske virksomheder til at sælge sine produkter på platformen. Det kinesernes ry vil skræmme danskerne væk, mener ekspert.
Allerede sidste år åbnede Temu op for, at europæiske producenter kunne markedsføre og sælge deres produkter på den kinesiske platform, der de seneste år er vokset til at være blandt de mest benyttede i Danmark.
Ifølge Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, er der en klar strategi bag Temus åbnen sig op for europæiske producenter – nemlig at fremstå mere europæiske overfor sine forbrugere, og dermed tage noget af presset fra europæiske lovgivere.
For Temu er forventningen ifølge Dansk Erhverv, at 80 procent af den europæiske omsætning på sigt vil komme fra ”local-to-local” forretningen – altså fra europæiske sælgere til europæiske købere.
“Det bliver svært, tror jeg, men hvis vi har lært én ting af Temu, så er det, at vi ikke må undervurdere dem. Og hvis de lykkes bare nogenlunde, så kan de blive en endnu større konkurrent for de danske virksomheder. Derfor er det helt klart en udvikling, vi følger tæt,” siger Niels Ralund, der dog mener, at kinesernes blakkede ry i Danmark og Europa, vil få de fleste producenter til at værge for sig.
Samtidig har han et godt råd til Temu, hvis de vil opnå reel troværdig på det europæiske marked, hvor de flere gange har været under skarp kritik for bl.a. at sælge ulovlige og farlige produkter – hvilke de har kunne slippe afsted med, da Temu ikke selv er producent, men en platform for producenter.
“Hvis de begyndte at fjerne nogle af de ulovlige og farlige produkter og fik deres mange kinesiske sælgere til at leve op til reglerne, ville det formentlig også hjælpe Temu til på sigt at blive mere attraktiv. Det er dog desværre et naivt håb, tror jeg,” siger Niels Ralund.