Vi taler grimmere og grimmere til de mennesker, der ekspederer os i butikker og supermarkeder. Nu går Salling Group og HK Handel sammen om at ændre danskernes grove tone.
”Fatter du ingenting, din dumme kælling?!” og ”Hvad fanden får du egentlig din løn for…?”
Det er ikke småting, man kan komme til at lægge ører til som butiksansat i dagens Danmark. For vores tone overfor dem, der sidder ved kassen eller skal hjælpe os med at finde det rigtige tøj, er blevet markant værre over årene.
“Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service,” siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.
Hun bliver bakket op af formand for HK Handel Mette Høgh, der mener, at tonen for længst har nået et niveau langt ud over det acceptable.
“Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder. Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret.”
Mere end grimme ord
Men danskerne holder sig ikke bare til at overfuse dem, der arbejder i butikker. Ser man på antallet af anmeldelser indrapporterede hændelser fra butikkerne, taler disse et meget tydeligt sprog.
“Konkret kan vi se at antallet af anmeldelser om tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år. Det er heldigvis de færreste situationer, der er så grelle, at de bliver indrapporteret, men udviklingen illustrerer en tendens, som mærkes tydeligt i alle vores butikker,” siger Louise Gade.
Det stigende antal overfusninger, og sågar trusler eller det, der er værre, gør for nogle butiksansatte hverdagen langt sværere, og den hårde tone i hverdagen kan føre til lavere arbejdsglæde eller sågar ramme psyken.
En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 % af HKs medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.
“Vores medarbejdere er hele livsnerven i Salling Group, og vi gør alt, hvad vi kan for at passe godt på dem. De skal ikke være bekymret for overfusninger og vrede kunder, derfor sætter vi nu, sammen med HK Handel, fokus på den gode tone,” siger Louise Gade.
Kampagnen sættes i gang ved indgangen til julemåneden, der udover masser af hygge og traditioner også er kendetegnet ved ekstra travlhed og jag.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk