Der er stigning at spore i både omsætning og salg, men ikke desto mindre kommer Rheinzink ud af regnskabsåret med underskud på bundlinjen.
Regnskabsåret har budt på store udfordringer på det tysk marked, hvor zinkproducenten Rheinzink har hovedsæde og hjemmemarked – og det har smittet af på den danske afdeling.
Ikke desto mindre finder man deri også kimen til den optimisme, der er at spore hos Anne Mette Weng, adm. direktør hos Rheinzink i Danmark.
“Med de udfordringer der kommer fra det tyske marked, har vi måttet tage en række strategiske beslutninger det seneste år for fortsat at kunne drive en sund forretning. Det har ikke været en dans på roser, men en klar nødvendighed for rettidigt at imødekomme udviklingen,” siger hun.
Også selvom bundlinken i åresregnskabet i år skal skrives med farven rød, så er der da også positive tendenser at spore i regnskabet, hvor bl.a. salget er steget med 17 procent, ligesom omsætningen er vokset med 14 procent.
“Selvom vi afslutter året med et lille minus, er det lykkedes os at halvere vores formodede underskud. Derfor er vi samlet set meget tilfredse med den salgsmæssige fremgang, vi har opnået,” siger Anne Mette Weng.
Rheinzink har gennem året lagt stor vægt på at lytte til kunderne og møde dem på nye måder for bedre at kunne tilpasse sig markedet, og oplevelsen er ifølge Anne Mette Veng, at de store byggematerialekæder er meget loyale overfor zinkproducenten, og at de selv ønsker at få virksomhedens produkter ind i flere af deres forretninger.
Med den opbakning i ryggen ser man hos Rheinzink optimistisk ind i næste regnskabsår. Her arbejder markedet allerede på højtryk for at nå i mål med tagrenoveringer inden d. 1. januar 2025, hvor den nye lovgivning om autorisation for at kunne nedrive asbestholdigt materiale træder i kraft.