Deleøkonomi er en god forretning. I hvert fald for Freetrailer, der leverer det bedste årsregnskab i selskabets 18-årige historie. Resultatet viser stor fremgang på samtlige målepunkter, og ambitionen for det kommende år er at runde en million udlejninger.
62,5 millioner kroner står der med to streger under på bundlinjen af det årsregnskab, Freetrailer har offentliggjort.
Det er en stigning på hele 21 % i forhold til sidste år, men resultatet før skat vækstede med 77 % til 10,6 millioner kroner. Resultatet er det bedste i virksomhedens historie.
“Strategier og høje ambitioner er vigtige elementer for en virksomhed som vores, men det er ikke hovedårsagen til, at vi har nået dette flotte resultat. Æren tilfalder derimod vores ansatte, der gennem hele perioden har været både engagerede og topmotiverede. Hver eneste medarbejder har været medskaber af grundlaget for væksten,” siger Philip Filipsen, direktør i Freetrailer.
Potentiale til mere
I regnskabsperioden havde Freetrailer mere end 770.000 udlejninger, hvilket er en stigning på 26 % i forhold til året før, og det samlede antal trailere er nu øget med over 30 % til 2.801 trailere.
Det gode resultat giver blod på tanden, og det giver ikke mindst tro på de store ambitioner, man gør sig i virksomheden. Drømmen er at nå et udlejningstal på en rund million allerede i 2022, og det må er inden for rækkevidde, hvis man spørger direktøren.
“Siden jeg startede som direktør for Freetrailer, har jeg set frem til, at vi runder det nærmest magiske tal med en million udlejninger på bare et år. Helt ærligt så havde jeg troet, at det lå noget længere ude i fremtiden, men jeg mener bestemt, at det er realistisk allerede i det kommende år, siger han og forklarer, hvorfor han tror, at målet nås før forventet.”
I det hele taget er der i Freetrailer en stor tro på fremtiden, og på at man kan nå selv de meget ambitiøse mål, man sætter sig for.
Omsætningen forventes at stige med omkring 35 procent til 83 – 85 millioner kroner, og resultatet af den primære drift ventes at stige til et niveau i størrelsesordenen af 16 – 17 millioner kroner. Samtidig er målet, at antallet af udlejningsprodukter skal stige med godt 1.000 enheder. Markant international vækst står også på agendaen hos selskabet i det kommende år.
“Danmark, Sverige, Norge og Tyskland udgør vores fire nøglemarkeder, og de befinder sig på meget forskellige udviklingsstadier, hvor kendskabsgraden har stor betydning for udlejningssituationen på det enkelte marked. Potentialet for at udvide forretningen indenfor den eksisterende partnerportefølje har aldrig været større,” siger Philip Filipsen.