Vores virksomheder og organisationer drives i det store hele forkert og på en måde, der sænker vores engagement og trivsel, mener organisationspsykolog, Malene Friis Andersen, der peger på forældede ledelsesrationaler som baggrunden herfor.
I de fleste medarbejdergrupper sidder med mennesker, der har langt flere kompetencer og muligheder for at bidrage positivt til virksomheden i det daglige, men som aldrig eller alt for sjældent for mulighed for at gøre netop dette.
Det skyldes ifølge organisationspsykolog, Malene Friis Andersen, ikke, at medarbejderen ikke gerne vil, men at virksomhedens indre organisation, hvor målstyring og fastlagte standarder spiller en vigtig rolle, ikke evner om at omfavne de kompetencer, den har til rådighed.
“Det er fortidens ledelsesrationaler, som bliver brugt i stigende grad. De ansatte bliver behandlet som arbejdere i stedet for medarbejdere. I ordet medarbejder ligger ellers et løfte om indflydelse. At du er med her, at du har mulighed for at byde ind, og vi lytter til dig. Indflydelse er en af de vigtigste arbejdsmiljøfaktorer,” siger Malene Friis Andersen til Fagmagasinet P.
Ifølge hende ender mange virksomheder med at tabe deres egne talenter på gulvet, gøre medarbejderne uengagerede og skabe dårlig trivsel, fordi de ansatte ikke føler, at deres evner og kompetencer værdsættes eller udnyttes godt nok.
“Hvis den ansatte oplever ikke rigtig at have noget at skulle have sagt, at jeg er jo bare en ressource, og at det er ligegyldigt, om det er mig eller en anden, der har denne funktion, så mister arbejdet mening, og det kan bidrage til resignation og skade helbredet.”
Talenter søger frihed
I sin bog “Ufrihedens Pris” sætter forfatter og antropolog, Dennis Nørmark, også fokus på mange af de problmer, som nutidens organisationer kæmper med, når det kommer til at kombinere krav om eksempelvis målstyring og kontrol med medarbejdernes ønsker om indflydelse og selvbestemmelse.
“Jo mere, du som medarbejder underlægges kontrol og dermed mangel på tillid, jo mere vil din arbejdsglæde erodere. Det sker ofte, fordi lederen får stadigt mindre faglig indsigt, men bliver en klassisk bureaukrat. Og en bureaukrat har ikke tillid mavefornemmelse eller erfaring, for hvordan kan man måle det? Hvis tilliden lige så stille eroderer og erstattes med kontrol, så er det, der afgører om noget er godt arbejde eller ej, om der er sat flueben i skemaet,” siger han i podcasten Kapitlet.
Ifølge Malene Friis Andersen, bør psykologer i højere grad end i dag råbe vagt i gevær omkring medarbejdernes indflydelse på arbejdspladsen – eller mangel på samme. For arbejdet er afgørende for vores identitet og udvikling.
“Indflydelse er et af menneskets grundbehov, og som psykologer er vi en af de faggrupper, der ved allermest om det. Vores grundbehov skal også opfyldes på arbejdet, og arbejdet er den arena, hvor vi bruger størstedelen af vores vågne tid som voksne.”
Et af de steder, vi i dag tydeligst ser, at medarbejderne vender sig væk fra stigende byrder af kontrol, regelstyring og støt voksende kontrolkrav, er ifølge Dennis Nørmark i Folkeskolen, som landets lærer i stigende grad forlader til fordel for friskoler, efterskoler og andre alternativer, hvor de kan bruge deres faglighed, uden at ligge under for krav og regler, der hæmmer deres frihed og faglighed.
“Derovre får de rent faktisk friheden tilbage i arbejdet. Så vi går glip af en ekstremt stor talentmasse, der bare siver derhen, hvor der er frihed. Fordi talenter har det godt med frihed. Og man får fornemmelsen af, at de talentløse har det rigtig godt med regler. Men det er bare en personlig betragtning.”