Reglerne for transportsektoren hober sig op og bliver flere og flere. Nu kalder både brancheorganisationen og ordfører på et opgør med regeljunglen.
At køre ud på de danske veje som vognmand, er at begive sig ud i en jungle at love og regler, der i stadigt højere grad kan ende med et bødeforlæg, skulle en af disse mange regler blive brudt.
Hos ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, mener man, at transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder, og antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er ødelæggende for branchen.
Denne udlægning møder opbakning hos Niels-Flemming Hansen, transportordfører hos Det Konservative Folkeparti.
“Det er en jungle at finde ud af, og jeg har før bedt transportministeriet om en redegørelse for, hvor mange bøder, man som dansk vognmand kan risikere at få i forhold til de lande, vi sammenligner os med. Der er brug for sådan en redegørelse, for har en klar overregulering i Danmark,” siger Niels-Flemming Hansen.
Hver tur har et formål
Når vognmændene kører rundt på de danske veje, eller udenlandske vognmænd kører igennem Danmark på vej mod nord eller syd, er det ifølge Niels-Flemming Hansen vigtigt at huske på, at hvad end der transporteres biler eller cornflaskes, så er der en forbruger for enden af ruten.
“Der er ingen, der kører rundt for deres blå øjnes skyld. Der er et formål med hver eneste kilometer, der kører på de danske veje. Og jo mere, vi fra Christiansborg besværliggør arbejdet for vognmændene, jo mere gør vi tingene sværere og dyrere og mindre effektivt for forbrugerne, som er os alle sammen.”
Direkte adspurgt, om der grundlæggende mangler forståelse for transportsektorens rolle, svarer Niels-Flemming Hansen da også klart.
“Det er et godt spørgsmål, og der er nok noget om snakken. Man overser nok nogle gange, at lastbilerne er der af en grund, og at trængsel på vejene på grund af lastbiler, også skyldes politikernes mange love og regler på området.”
Han mener, at man i alt for mange år har bygget på de eksisterede love og regler, og at det samlede niveau nu har nået et punkt, hvor det er på tide at gå i den anden retning.
“Selvfølgelig skal alle chauffører overholde loven, men jeg frygter, at vi ender med så mange love og regler, at det vil skræmme folk væk fra branchen. Der er behov for simplere love på transportområdet.”