Danske virksomheder står over for en stigende byrde af bureaukrati, som lægger pres på både ressourcer og effektivitet. Det får nu både erhvervsfolk og politikere til at råbe vagt i gevær.
Regler, paragraffer og bekendtgørelser. Der er nok at holde styr på for de danske erhvervsdrivende, der dagligt forsøger at drive forretning under den voksende regelbyrde.
Ifølge De Samvirkende Købmænd fylder den regelbyrde, de skal efterleve, omkring 155.000 ord, svarende til en almindelig bog på mere end 550 sider, og ifølge en analyse fra CEPOS, koster EU-lovgivning hvert eneste år de danske virksomheder milliarder af kroner – penge, der kunne være gået til at vækste forretningen, ansatte medarbejdere og meget andet.
I et opslag på LinkedIn skriver Jens Broch, CEO i Sunset Boulevard, at den voksende regelbyrde er et udtryk for “manglende kritisk stillingtagen til, om FLERE regler nu også er den bedste og mest effektive løsning.”
“Hvis de politikere, der udarbejder de mange nye regler og forordninger, ikke alene forholdt sig til FLERE, men også til MINDRE, i form af FÆRRE regler for reglernes skyld, MINDRE pseudoarbejde for de erhvervsdrivende, hvis arbejdstid vi udvander med ofte ligegyldige regler og opgaver uden værdi,” skriver han.
Lovbog på over 500 sider
En af de politikere, der har råbt op om de konstant voksende regelbyrder, er retsordfører hos Liberal Alliance, Steffen Larsen, der forleden rystede på hovedet over de nye regler for registrering af erhvervsbiler, der kræver, at medarbejdere, der bruger firmabiler fast og i mere end 30 timer, skal registreres i Det Digitale Motorregister
Han er ikke i tvivl om, at mængden af regler dræner arbejdstimer ud af virksomhederne, der skal efterleve dem.
“Det medfører naturligvis flere tusinde uproduktive timer for virksomhederne i indførselsperioden. Selvom der i starten ikke skal betales gebyr, vil der snart blive indført et sådant. Årsagen til, at man generer samtlige erhvervsdrivende i Danmark med denne regel, synes at være ønsket om at ramme nogle få vanvidsbilister. Hvordan dette skulle forhindre vanvidsbilisme, er dog stadig uklart,” skriver han på LinkedIn.
Også hos landets købmænd oplever man, at reglerne efterhånden er løbet løbsk. Ifølge De Samvirkende Købmænd (DSK) er regelbyrden nu på ca. 155.000 ord – hvilket svarer til en lovbog på mere end 500 sider, for at kunne drive en købmandbutik efter alle regler og bekendtgørelser.
“Det er en stor udfordring for købmændene at holde sig ajour med de mange regler, der konstant ændres og udvides. Hver regelændring kræver, at købmanden eller deres rådgivere nøje vurderer, om den får betydning for butikkens drift,” siger adm. direktør i DSK, Jannick Nytoft.
- Tilbage hos Sunset Boulevard har Jens Broch fire ønsker til lovgiverne. Ønsker, der ifølge ham, forhåbentlig kan være med til at lette pseudoarbejde og bureaukrati ude i de danske virksomheder.
- Flere regler og politikker, der har en specifik udløbsdato – eller i det mindste en deadline for, hvornår reglen skal tages op til revurderingfor hver ny regel, vi indfører, siger vi farvel til to gamle.
- Sund fornuft, hvor individets evne til at finde løsninger styrkes, i stedet for at en overflod af regler langsomt kvæler energien på arbejdspladsen.
- Mindre pseudoarbejde, mere mening og mere værdiskabelse.