Sidste års helt store udfordring var mangel på arbejdskraft. Nu er det mangel på kunder i butikken, som hotellerne ser som deres største udfordring.
De seneste år har været hårde for de danske hoteller, hvor nedlukninger og restriktioner er blevet afløst af galoperende energipriser og mangel på arbejdskraft.
Dog har man mange steder kunne læse historien om, at turisterne i høj grad er vendt tilbage efter corona, men det er alligevel ikke hele sandheden. For mange steder kæmper hotellerne med at fylde værelserne, og det gør, at mange går en usikker højsæson i møde. Ifølge tal fra HORESTA, fortæller 60 procent af hotellerne, at de er udfordret på efterspørgslen.
“Vi mærker det helt tydeligt. Bookingerne kommer langt senere end normalt, og det gør, at man må have is i maven. Men der er ingen tvivl om, at det går langsommere, end vi har været vant til, med at få booket værelserne her på hotellet,” siger Lars Munk, hotelchef ved Hjerting Badehotel, nord for Esbjerg.
Ser vi derimod på udfordringen med at skaffe arbejdskraft til hotelbranchen, er situationen nærmest vendt på hovedet i forhold til sidste år, hvor dette var hotellernes helt store udfordring. Dengang sagde 75 procent af hotellerne, at de manglede arbejdskraft. Nu er det kun lidt mere end hvert fjerde hotel, nemlig 27 procent.
“Det ser okay ud med hensyn til arbejdskraft, og vi har dem, vi skal bruge, men heller ikke mere end det, og det er en svær og langsommelig proces at finde nye medarbejdere. Vi søger pt en kok, men der kommer intet ud af jobopslag. Vores medarbejdere findes vi via netværk og gode kontakter,” siger Lars Munk.
Hos brancheorganisationen, HORESTA, har man længe fulgt udviklingen, og er imponerede over de hoteller, der formår at kæmpe videre trods tidernes mange problemer.
”Det er en voldsom udvikling, som afspejler nogle meget store udsving i både udbud og efterspørgsel. På få år har branchen de facto været lukket ned for senere at skulle håndtere en historisk stor efterspørgsel. Samtidig har der været kolossal mangel på kvalificeret arbejdskraft, rekordhøje omkostninger, og som om det ikke var nok, er konkurrencen om gæsterne intensiveret med etableringen af mere end 7.000 nye hotelværelser på få år. Stor respekt til de ledere i branchen, som formår at drive forretning på de vilkår”, siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.
Tilbage i Hjerting er Lars Munk ikke i tvivl om, at sommerens helt store udfordring bliver belægningsgraden på hotellet, der kan ende med at gå begge veje.
“Jeg er optimist og tænker, at det nok skal gå, men når bookingerne kommer så sent, som de gør, så er det svært at stille ret meget op. Vi må bare håbe på det bedste.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk