Vognmændene udsættes i stigende grad for kontroller og krav om indberetninger og dokumentation fra myndighedernes side, viser ny rundspørge blandt DTL’s medlem- mer. Især de lovpligtige indberetninger til Danmarks Statistik vækker irritation.
Myndighedskrav til trans-porterhvervet om kontrol og dokumentation og registrering er taget til over tid. Det viser en rundspørge, som fagbladet, DANSKE VOGNMÆND har foretaget blandt medlemmerne af DTL.
Her svarer hver anden, at de oplever, at myndighedernes hen- vendelser og krav vedr. kontroller, indbe- retninger og dokumentationer er blevet mere hyppige. Hver tredje svarer desuden, at deres virksomhed fem til flere end ti gange det seneste år har været udsat for administrative kontroller, er blevet bedt om indberetninger og dokumentationer fra myndighederne.
Det er især Færdselsstyrelsen og Danmarks Statistik, som vognmændene bakser med i hverdagen. Og hos Færdselsstyrelsen, som halvdelen af vognmændene i rundspørgen har været i kontakt med det seneste år, har det især handlet om virksomhedskontroller.
Vognmand Loui Olsen fra Allerød Transporten A/S har to transportvirksomheder med henholdsvis tre og seks lastbiler. De to virksomheder er de sidste fire år af Færdselsstyrelsen blevet indkaldt til virksom- hedskontrol to gange hver. Og det, synes han, er alt for meget.
“Det er voldsomt, at man så hurtigt bli- ver kaldt ind til kontrol igen, når der første gang ikke er blevet fundet noget. Hvis man laver en virksomhedskontrol, og det ser fint ud, burde man så ikke gå videre til andre af de tusinder af vognmandsvirksomheder i stedet for at udtage mine virksomheder til kontrol igen? Laver man en kontrol og skriver bagefter, at alt er i skønneste orden, hvad er så bevæggrunden for at foretage én så hurtigt igen? Det virker næsten som en hetz,” siger Loui Olsen til DANSKE VOGNMÆND.
Irritation over Danmarks Statistik
Det er ikke kun Færdselsstyrelsens ageren, der generer vognmanden. De sidste to år har han fået ikke mindre end 20 mails fra Danmarks Statistik med forskellige krav om indberetninger. Især indberetningerne til statistikken ”Godstransport med lastbil”, populært kaldet Godsstatistikken, vækker vold- som irritation hos ham og i øvrigt hos mange af de andre vognmænd, som har besvaret rundspørgen. Dem kan han og kollegerne nemlig ikke ignorere uden at få politiet med deraf følgende bøder på nakken.
“Danmarks Statistik kom en gang imel- lem før i tiden, måske to gange om året. Men inden for de sidste par år 20 gange. Men jeg tænker, at vi har 8.000 vognmands-virksomheder i Danmark. Skal de virkelig bruge så meget statistik? Når man bombar- derer med spørgsmål, bliver folk så trætte, at det bliver useriøst. De risikerer, at folk bare giver Danmarks Statistik en sludder for en sladder. Og hvad er statistikken så værd?” spørger Loui Olsen.
Godsstatistikken er reguleret af en EU-for- ordning, så Danmark kan ikke beslutte, at den ikke skal gælde her i landet. Det er ovenikøbet forbundet med politiinddrag- else og bøder, hvis vognmænd undlader at indberette til Godsstatistikken.
Men måske er der håb forude. Dan- marks Statistik kører fra næste år et projekt med at forenkle og automatisere indberetningerne til godsstatistikkerne. Et arbejde, som økonom Morten Pernø fra DTL- Danske Vognmænd er inddraget i.
“Det er håbet, at hvis det lykkes at automatisere indberetningerne fra især de større transportvirksomheder, så vil datagrundlaget i statistikken blive så stort, at det vil lette byrden for de mindre vogn- mænd, som især er belastet af de gentagne krav om indberetninger til godsstatistikken,” siger Morten Pernø.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

