Hele 30 procent af danskerne har oplevet at blive behandlet nedværdigende på deres arbejdsplads, viser en helbredsundersøgelse fra If Forsikring. Ifølge erhvervspsykolog skal der større fokus på ledernes trivsel.
I en ny nordisk helbredsundersøgelse foretaget af Kantar Gallup for If Forsikring fremgår det, at 30 procent af danskerne har oplevet nedværdigende behandling på arbejdet inden for de seneste to år.
Dette tal er markant højere end i Norge, Sverige og Finland, hvor andelen ligger mellem 20 og 23 procent. Nedværdigende behandling dækker over alt fra mobning og nedsættende ord til eksklusion fra møder eller sexchikane.
Ifølge erhvervspsykolog Mads Schramm er ledernes trivsel afgørende for at tackle problemet.
“Hvis chefen ikke har overskud, resulterer det i dårlig ledelse, hvor vi ofte ser, at udfordringer mellem de ansatte ikke bliver håndteret. Vi skal simpelthen blive bedre til at passe på chefen, for hvis lederne er pressede, spreder det sig som ringe i vandet og rammer medarbejderen,” siger han.
Undersøgelsen viser samtidig, at problemet er særligt udtalt blandt unge under 30 år, i Region Hovedstaden og i den offentlige sektor. Uanset alder, geografi eller sektor, understreger Mads Schramm betydningen af psykologisk tryghed på arbejdspladsen.
“Det er vigtigt, at man tør sige, hvordan man har det, tør stille spørgsmål og udstille tvivl. Hvis ikke den form for psykologisk tryghed er til stede, så vinder tavsheden – folk siger ikke noget, men arbejder bare igennem,” siger han.
Samtidig opfordrer han til, at virksomheder prioriterer dialog om trivsel for at skabe en sund arbejdsplads, hvor problemer ikke ignoreres, men aktivt håndteres.
“Det lønner sig på den lange bane,” siger han.
Ifs anbefalinger til ledere for at fremme et sundt arbejdsliv og -miljø:
- Vær tydelig med dine forventninger
Ved arbejde i en hybridmodel med vekslen mellem kontor/hjemmefra er det ekstra vigtigt, at medarbejderne ved, hvad der forventes af dem, når de er til stede på kontoret, arbejder hjemmefra eller på en hybrid måde. Uklarhed kan forårsage negativ stress. - Tydeliggør og bak op om opdelingen mellem arbejds- og privatliv
Hybridarbejde kan sløre grænserne mellem at være på og ikke på arbejde. Nogle kan føle sig stressede og få oplevelsen altid at være til rådighed. Opfordr til at slukke og lukke ned, når medarbejderne ikke arbejder. Sæt gerne klare retningslinjer for arbejdsrelateret kommunikation udenfor arbejdstid. - Få alle til at føle sig inkluderet
Uanset om medarbejderne har deltaget i et møde, en dialog fra kontoret eller digitalt, så giv alle en lige chance for at blive set og hørt i det møde. Invester tid i at lære det tekniske setup’s muligheder at kende. - Gør regelmæssige 1-til-1 dialoger til en prioritet
Prioriter regelmæssige check-ins med hver medarbejder og prioritér at drøfte de emner, som din medarbejder ønsker at tale om, i stedet for kun at fokusere på de aktuelle arbejdsopgaver. Stil spørgsmål og lær, hvad der får hver medarbejder til at trives og vokse. - Lav en fleksibel plan sammen – for arbejdsmetoder, forventninger og arbejdstider.Oprethold en individuel tilgang, for vi mennesker er forskellige og trives under forskellige omstændigheder.
- Hav fokus på medarbejdernes sundhed og velvære
En medarbejderundersøgelse, som en del af det systematiske arbejdsmiljø, kan være en god måde løbende at kortlægge, hvordan medarbejderne føler sig, og hvad de har brug for at skabe et sundt arbejdsliv i en hybrid hverdag. Husk at følge op på resultaterne, det handler om tillid og respekt.