For mange danske virksomheder er den kollektive trafik vigtigt for at få medarbejderne på arbejde. Både virksomheder byerne og i yderområderne er afhængige af den kollektive trafik. Der bør investeres mere, mener Dansk Industri.
Der lurer store besparelser på de offentlige finanser forude, og det kan komme til at gå hårdt ud over blandt andet den offentlige transport. De kommunale budgetter skranter, og der lægges steder lægges der op til besparelser på velfærden – såsom den offentlige transport.
Men det kan have konsekvenser et helt andet sted, nemlig hos de mange virksomheder, hvis medarbejdere er afhængige af busser til at komme til og fra arbejde i hverdagen.
I en rundspørge foretaget af Dansk Industri, svarer syv ud af ti virksomheder, at det har betydning for deres rekrutteringsmuligheder, at medarbejderne kan komme på arbejde med kollektiv transport.
Og for næsten én ud af fire virksomheder, har det ”stor betydning”, og især i Hovedstaden vil det ifølge virksomhederne selv ramme dem hårdt, hvis der skæres i eks. antallet af busser.
“Vi kan se, at gode kollektive transportmuligheder har betydning for virksomhederne i forhold til rekruttering – særligt i hovedstadsområdet, hvor afstandene ikke er store, men hvor trængsel er en hindring for at komme rundt,” siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i Dansk Industri Transport.
Uholdbart
For det er langt fra alle danskere, der har en bil holdende klar i garagen, hvis den lokale busrute skulle blive nedlagt. På landsplan over 38 procent af danske familier uden bil, og i hovedstads-området er det mere end hveranden familie.
“Der skal også være muligheder for dem. Den kollektive transport er vigtig for sammenhængskraften, for at danskerne kan komme til og fra arbejde, uddannelse, indkøb, læge og passe deres sociale liv. Desværre ser vi, at der bliver sparet på antallet af buslinjer og afgange i kommunerne. Kombineret med ret væsentlige takststigninger er det en giftig cocktail for vores mobilitet,” siger Karsten Lauritzen.
Derfor skal der investeres i at gøre den kollektive transport attraktiv, mener han. Ikke mindst fordi virksomhederne skriger på arbejdskraft, og det er uholdbart for fremtiden, at danskerne ikke kan komme på arbejde, fordi deres lokale busrute nedlægges.
“Noget må ske. Hvis ikke på denne finanslov, så på den næste. En stor andel befolkningen har ikke adgang til bil, og det er simpelthen ikke acceptabelt, at de udelukkes fra job, fordi busserne ikke kører.”