En ny rapport fra Marktlink afslører, at over halvdelen af Danmarks små og mellemstore virksomhedsejere ikke kender værdien af deres egen virksomhed. Dette manglende kendskab kan hæmme både vækst og potentielle salg.
Danmark er SMVernes land, hører vi tit. Der er i landet mere end 300.000 SMVer, og mange af disse bliver både ejet og ledet af den samme person, der i mange tilfælde også er grundlæggeren af virksomheden.
Ifølge en ny rapport fra Marktlink, som er blevet gennemført blandt over 1000 nordeuropæiske virksomheder, viser, at næsten seks ud af ti (58 procent) virksomhedsejere, der baserer deres fornemmelse af virksomhedens værdi på intuition fremfor data.
Tal fra SMVdanmark viser, at der er lidt over 300.000 SMVer i Danmark, og dermed svarer undersøgelsen fra Marktlink til, at ca. 174.000 virksomhedsejere ikke har en klar forståelse af deres forretnings økonomiske værdi – og det kan både påvirke den daglige drift og stillingen ved et eventuelt salg negativt.
“Mange SMV-ejerledere er optimistiske omkring deres virksomheds værdi, men det er essentielt at forstå de parametre, som markedet og potentielle købere anvender til værdiansættelse. Disse parametre stemmer ofte ikke overens med ejerlederens egen opfattelse,” siger Jesper Fogh Duelund, dansk Managing Partner i Marktlink.
Duelund påpeger, at når ejerledere først starter en M&A-proces, bliver de ofte mere realistiske i deres vurderinger efterhånden som de får indsigt i salgsprocessen. En korrekt værdiansættelse er ikke kun et godt udgangspunkt, men også afhængig af forhandlingspositionen:
“Får vi de rigtige konkurrerende købere på banen, der ser potentialet i virksomhedens fremtid, vil købsprisen stige.”