Svindel er blevet en del af hverdagen på nettet. Vi møder det så ofte, at vi dårligt nok tænker over det længere. Ikke desto mindre er vi selv som erfarne forbrugere ikke usårlige mod de kriminelles tricks.
Du har sikkert set dem. De blinkende bannere på hjemmesider, der fortæller dig at du er gæst nummer én million, eller at du måske er blevet udtrukket som den heldige vinder af et større millionbeløb.
Måske har du fået mails fra “forretningsfolk”, der gerne vil drøfte en stor sag eller har nogle millioner, de af forskellige årsager gerne vil overdrage til dig. Hvad end det er, så møder vi det fra tid til anden på hjemmesider eller i vores eget mailsystem.
Men netop i den daglige kontakt til mange af disse mere eller mindre hjælpeløse forsøg på svindel, opstår også et stort problem. En ny forskningsrapport, lavet af Visa i samarbejde med Wakefield Research, viser, cyberkriminelle har held med at svindle selv de mest tech-kyndige forbrugere.
Vi møder de cyberkriminelle både i privaten og på arbejdspladsen, og det er derfor ikke bare os selv, det potentielt går ud over, hvis vi er for naive online. Mange virksomheder oplever i disse år massive problemer med cyberkriminalitet og hackere, og lukker man dem først ind i virksomheden, kan det hurtigt få store konsekvenser.
”Dét at forstå ’svindelens sprog’ bliver stadigt vigtigere i det digitale samfund. Svindlerne er blevet dygtigere til at optræde sofistikeret, både hvad angår sprog og variation, og ingen er immune over for det,” siger Paul Fabara, der er Chief Risk Officer hos Visa.
Tab for milliarder
Rapporten er lavet ud fra interviews med 6.000 personer i 18 forskellige lande, og viser, at selvom omtrent halvdelen af de adspurgte mener, at de sagtens kan genkende svindel på nettet, når de møder, så er der for 73 % vedkommende stadig sandsynlighed for, at de bliver snydt.
De kriminelle findes nemlig ikke kun i de åbenlyse former som bannere og dårligt oversatte mails. De er også i forfalskede servicemeddelelser fra din el-leverandør over e-mails, der beretter, at du har vundet en gave fra din favoritforretning til falske beskeder, der hævder, at du er tæt på drømmejobbet.
Og vores tendens til at stole mere på egne evner for at spotte svindlere og kriminelle, fører til travlhed hos betalingsvirksomheder som Visa, der sidste år blokerede Visa proaktivt 122 millioner pengeoverførsler, der havde sit ophav i svindel, svarende til et beløb på 7,2 milliarder dollar. Overførslerne blev blokeret, inden kunderne blev berørt.
”Derfor er indsigt i ’svindelens sprog’ en integreret del af vores forbrugerbeskyttelse, og ved at sætte fokus på mønstrene i kommunikationen kan vi forebygge digital kriminalitet over hele verden,” siger Paul Fabara.
Er man så uheldig, at man kommer i kløerne på en cyberkriminel, så kan det ende med at blive en særdeles dyr affære. I 2021 meldte FBI’s Internet Crime Complaint Center om et rekordstort antal klager med et potentielt tab på over 6,9 milliarder dollar. I 2020 var tallet 4,1 milliarder dollar.

