Islandske North Sailing har i samarbejde med Islands Universitet opnået imponerende resultater med at forbedre brændstofforbruget og CO2-emissionerne med eksisterende teknologier.
Der er her i 2024 langt mellem at man ser et sejlskib, der bruges til andet end ferieformål eller når unge mennesker skal lære om sømandsskab på de syv verdenshave.
Brødreparret Hörður Sigurbjarnarson og Árni Sigurbjarnarson ville det dog anderledes, og med opkøbet og renoveringen af egetræskutteren Knörrinn i 1994 var turistselskabet North Sailing født. Virksomheden har siden 1995 udbudt hvalsafariture omkring Island.
De mellem 50 og 100 år gamle skibe, der sejler for North Sailing giver dog alvorlige udfordringer omkring miljøaftryk, da de gamle motorer langt fra levede op til virksomhedens store fokus på miljøaftryk, og derfor kastede de to brødre blikket mod Danmark – nærmere bestemt Hundested, hvor Hundested Propeller har til huse. Danskerne retrofittede skonnerten Hildurs gamle propel ud med en ny egenproduceret model.
“Gennem renoveringerne af bådene i North Sailing har vi en unik mulighed for at afprøve og teste forskellige maskin- og brændstofløsninger af og forhåbentlig bidrage til en grønnere skibsdrift. Derfor er vi altid meget nysgerrige på løsninger, som kan forbedre vores og andre bådes miljøaftryk,” siger Heimir Harðarson, direktør i North Sailing.
Siden den nye propel kom på plads, har forsøg foretaget af Islands Universitet vist, en konsistent forbedring på brændstofforbrug på 30 procent, forbedret hastighed og en reduktion i CO2-udledningen. Ligeledes på 30 procent.
“Vi foretog systematiske målinger ved forskellige hastigheder og loggede brændstofforbrug, sejlhastighed, vindhastighed og andre vejrdata. Resultaterne viser tydeligt, at skibsfarts- og fiskeindustrien drastisk kan reducere deres brændstofomkostninger og CO2-fodaftryk med allerede eksisterende teknologi. Der er kort sagt ingen undskyldning for at tøve længere,” siger professor Rúnar Unnþórsson, der er leder af undersøgelsen.
Også hos North Sailing er man imponerede over resultatet.
“Det var langt over forventning. Rúnar og Satishs studie viser tydeligt, at retrofitting af propeller ikke alene er en god økonomisk investering for bådejeren, men også er en gevinst for klimaet. Det er et budskab, som vi gennem North Sailing ønsker at udbrede,” siger Heimir Harðarson.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk