Der er adskille fordele ved at lægge en del af arbejdsdagen hjemme i privaten. De mange færre forstyrrelser fra omgivelserne er med til at løfte vores daglige trivsel.
Er du også mere effektiv, når du arbejder fra hjemmekontoret eller spisebordet?
Så er du langt fra den eneste. For rigtig mange danskere har det på samme måde, viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI). Faktisk oplever langt de fleste virksomheder også, at hjemmearbejde er til gavn for medarbejderne. Det viser en rundspørge gennemført af DI blandt 217 virksomheder.
“Det er særdeles positivt, at hjemmearbejde mange steder er lig med øget trivsel for de ansatte. Og det er vel at mærke samtidig med, at produktiviteten er uændret eller sågar øget,” siger Christine Secher, DI’s fagleder for Future of Work.
Ser vi på tallene, svarer 32 % af virksomhederne, at de ansattes trivsel er øget. 42 % svarer, at den er uændret, og blot 6 % svarer, at trivslen er faldet. De resten 19 % har svaret ved ikke.
For og imod
At arbejde fra hjemmet greb for alvor om sig under coronaen, hvor langt de fleste af os blev tvunget til at få arbejdet fra hånden derhjemme, og i samme ombæring fandt ud af, hvilke fordele og ulemper, der var forbundet dermed.
Disse fordele og ulemper har DI også bedt virksomhederne i rundspørgen sætte ord på, og her viser det sig, at at de ansatte oplever en større grad af frihed, dernæst følger færre forstyrrelser og bedre mulighed for fordybelse.
Ser vi på de negative følger af hjemmearbejdet, så står det omvendt også klart, at man som medarbejder kan føle kontakten til kollegerne mindsket markant. Således svarer 33 %, af virksomhederne, at hjemmearbejde skaber ensomhed blandt medarbejderne.
“Mange får opfyldt en del af deres sociale behov gennem arbejdet. De er en del af et fællesskab, føler de hører til og får talt om løst og fast i hverdagen. Når de så ikke ser deres kolleger i samme grad som før kan det påvirke relationerne på jobbet og skabe ensomhed,” siger Christine Secher.
Hun peger på, at 40 % af de adspurgte også svarer, at hjemmearbejde gør det sværere at få en ordentlig dialog og støtte fra kolleger og chefer.