Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne.
Hvor køber du dine ting online? Direkte ved producenten eller ved en mellemmand, såsom en vinduesforhandler eller en tøjbutik?
Det svarer danskerne meget forskelligt på, men i følge Dansk Erhvervs e-handelsanalyse, er flere og flere af os begyndt at handle direkte ved producenten, fremfor at gå til forhandleren. Fænomenet med de såkaldte D2C-virksomheder – altså virksomheder, som sælger egne produkter direkte til forbrugerne uden mellemmænd – er dog langt fra nyt. Men tendensen med at forhandlerne i stigende grad ser i den retning, er derimod ny.
”Jeg ser det som tegn på, at forbrugerne er helt trygge ved at handle online. De har ikke brug for, at en ”mellemmand” garanterer for dem, de vil bare gerne købe produktet på de bedste vilkår – om det er så er i en ”almindelig” netbutik eller direkte hos producenten betyder mindre,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.
I en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv svarer 17 %, at de foretrækker at handle direkte i producentens netbutik, mens 59 % svarer, at de ikke er opmærksomme på, om de handler i producentens netbutik eller hos en forhandler.
Dermed svarer i alt 76 % altså, at de ikke specifikt foretrækker at handle i en almindelig netbutik.
Carsten Rose Lundberg hæfter sig især ved, at mange af disse D2C-virksomheder især satser på sociale medier såsom Instagram, hvor de skaber opmærksomhed om sig selv og får mange følgere, der også ender med at handle direkte i forretningen.
”Det er gode nyheder for virksomhederne, fordi det kan styrke kommunikationen og dermed relationen mellem virksomhed og kunde bliver endnu tættere,” siger han.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

