Omsætningen hos den danske e-handel oplever for første gang nogensinde tilbagegang. Det er konklusionen i en ny e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.
Inflationen og den økonomiske usikkerhed trækker lange spor, og rammer nu også den danske e-handel. Efter at have oplevet uafbrudt fremgang siden e-handlens barndom, er tallene nu for første gang nogensinde vendt på hovedet, og pilen peger nedad.
Den økonomiske situation i Danmark får nu forbrugerne til at holde Dankortet i lommen, i langt højere grad end det har været tilfældet længe.
Dansk Erhvervs e-handelsanalyse viser, at forbrugerne handlede for 92,7 mia. kr. i årets første seks måneder. Det er et fald på 1 procent sammenlignet med 1. halvår 2021.
”Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Flere køb – færre penge
Ude i virksomhederne kan forbrugernes påholdenhed også tydeligt mærkes. Oven i den manglende købelyst kæmper man også med markant stigende omkostninger, både i form af energipriser og den generelle stigning i produkt- og materialepriser.
”Konklusionen er, at de to års medvind under corona er afløst af modvind på grund af stor økonomisk usikkerhed. Det er dog vigtigt at understrege, at når vi sammenligner med samme periode i 2019 – altså før coronakrisen – er omsætningen vokset med knap 23. mia. kr.,” siger Niels Ralund.
Forbrugerne foretog i de første seks måneder af 2022 136 mio. handler, hvilket faktisk er en million mere end i samme periode sidste år. Omvendt blev der brugt færre penge – i første halvår 2022 var gennemsnitskøbet på 596 kr., mens det i samme periode i 2021 var på 653 kr.
”Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne.Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget.” siger Niels Ralund.

