Danske virksomheder er i en evig kamp med hinanden for at tiltrække nye medarbejdere – og ikke mindst holde på dem, man allerede har. Skal man lykkedes med det, er der ifølge rekrutteringsekspert, Morten Ballisager, tre områder, man skal være skarpe på.
Skal din virksomhed tiltrække nye dygtige kolleger, er I i et konstant kapløb med jeres konkurrenter om at være mest muligt attraktiv – også for de nuværende medarbejdere, så disse ikke føler sig fristede til at rykke over gaden til en anden virksomhed.
Men hvordan gør man sig attraktiv i et marked, der mange steder leder med lys og lygte på nye medarbejdere, og hvor der potentielt er mange, der kan friste den enkelte medarbejder til at søge andre græsgange.
Ifølge Morten Ballisager, er ejer og direktør i Konsulenthuset ballisager, er det helt grundlæggende god løn, gode kolleger og niveauet af work-life balance, der afgør, om vi vælger et job fra eller til.
Især sidstnævnte er ifølge Morten Ballisager et emne, der er blevet stadigt mere vigtigt i takt med, at mange danskere har mødt skyggesiderne ved et krævende arbejdsliv, hvor stress er en evigt lurende faktor.
“Vi begynder simpelthen at spørge os selv: Er det egentlig det værd? Derfor stiger arbejdspladser med fokus på ”work-life balance” i jobsøger-popularitet, og coronakrisen har helt sikkert kun forstærket denne eftertænksomheds-trend,” siger han.
Samtidig mener han, at der er kommet større fokus far nye potentielle medarbejdere omkring, hvem vi skal dele vores arbejdsliv med i det daglige i det nye job. For der kan være gode fordele ved at give et indblik i, hvem den nye medarbejder skal sidde ved siden af, være i team med og i det hele taget arbejde sammen med i hverdagen.
“Mange virksomheder kan opnå en employer branding-fordel ved at skubbe kollegaerne/medarbejderne lidt længere frem i den eksterne fortælling om arbejdspladsen. Giv et reelt indtryk af, hvilke kollegaer man kan se frem til og øg dermed antallet af ansøgere, der matcher kulturen. Så enkelt kan det siges.” siger han.

