Den danske it-virksomhed, Monotree, der har særligt fokus på oplevelsesindustrien, kom ud af 2022 med stor vækst i ryggen. Tidens kriser og tendenser stiller krav om øget digitalisering, mener direktøren.
Det er de færreste virksomheder forundt at træde ud af et år som 2022, der har budt på en lang række kriser, med en vækst på omkring 200 %.
Det er dog realiteterne for danske Monotree, der i det store hele ikke har mærket meget til de problemer, som det omgivende samfund ellers har kæmpet med, især som følge af krigen i Ukraine.
“De brancher, vi hovedsageligt arbejder med, hospitality og oplevelser, har haft et svært 2022. Men netop tidens kriser har netop fået dem, der virkelig gør en indsats for at tiltrække og fastholde medarbejdere, til at digitalisere yderligere. Det nyder vi godt af,” siger Gregers Sander, co-founder og CEO hos Monotree.
Nye generationer
Når han i dag ser tilbage på det seneste halve års tid, ser han også den mest travle periode i virksomhedens historie. Monotrees app, der digitaliserer en række arbejdsgange hos restauratørerne, såsom bl.a. onboarding, tilfredshedsundersøgelser og dagens to-do-lister, er en del af en større tendens både i restaurationsbranchen, og i erhvervslivet generelt.
“Vi ser, at mange flere inden for retail og forlystelser digitaliserer mere og mere. Der oprustes på digitaliseringsområdet rigtig mange steder i de her år, og de gamle Excel-ark og SoMe-grupper er faktisk ved at være fortid mange steder,” siger Gregers Sander.
Han er ikke i tvivl om, at der er flere grunde til denne markant øgede digitalisering. For i et marked og i en tid, hvor pengene mange steder er små, gælder det for virksomhederne om at lægge deres kræfter der, hvor indtægten er, og ikke brugen tiden unyttigt.
Dette kræver en ny måde at se og drive sin virksomhed på, og her spiller digitalisering en stor rolle. I mange brancher er der samtidig et stigende fokus på såkaldt People & Culture, og på at tiltrække og fastholde medarbejdere, da disse to elementer er altafgørende for bundlinjen.
“Fastholdelse af medarbejdere er rigtig stort emne i mange brancher, da det er dyrt at mangle ansatte, og kampen om de ansatte ofte er hård. Samtidig træffer unge i dag andre valg end de ældre generationer, og for dem er de digitale platforme afgørende for deres arbejdsglæde. Der er her, de kommunikerer, deler sjove opslag og planlægger sociale arrangementer,” siger Gregers Sander.
Mere end Danmark
Når man hos Monotree ovenpå et succesfuldt 2022 ser i krystalkuglen, ser man fortsat vækst over de kommende år. I dag er man allerede tilstede i flere lande ud over Danmark, blandt andet i Norge.
“Som danskere har vi den fordel, at vi er meget langt fremme på digitalisering, mens mange andre lande halter lidt bagefter. Det giver os en klar fordel, og jeg tror, at Monotree i 2023 kommer til at ekspandere endnu mere ud over landets grænser,” siger Gregers Sander.
Med den ekspandering forventer han samtidig, at Monotree vil træde ud af startup-segmentet, og ind på at blive en scale-up-virksomhed, der for alvor begynder at etablere sig på det europæiske marked.
“Vi kigger en del mod Sydeuropa, hvor man ikke er nær så digitaliserede, som vi i Danmark, men hvor alle elementerne i en stor digitalisering er på plads. Der er intet, der hindre dem i for alvor at rykke rent digitalt, og der skal vi være med på vognen, når det ryk kommer.”