Kunstig intelligens, også kendt som AI, er kommet buldrende ind på dagsordenen hos erhvervslivet de seneste år. Men endnu er mange virksomheder ikke kommet med, og derfor guider Mikael Jespersen, forretningsudvikler ved Erhvervshus Sjælland, her til de første skridt mod mere AI.
Du har sikkert hørt om ChatGPT og andre former for kunstig intelligens, der på det seneste er slået stærkt igennem og spiller en stadig større rolle i både menneskers og virksomheders dagligdag.
Men de nye teknologier kan være svære at komme ind på livet af, og især for mange virksomheder kan det være en udfordring at se, præcis hvordan man bedst udnytter de nye teknologier og det potentiale, de kan have for forretningen.
“Det varierer utroligt meget fra virksomhed til virksomhed, hvad behovet og mulighederne er, men jeg vil mene, at alle kan bruge AI i et eller andet omfang, og at det vil kunne skabe værdi for alle,” siger Mikael Jespersen, forretningsudvikler ved Erhvervshus Sjælland.
Han giver her tre gode råd til at komme bedst muligt i gang med AI.
Start med ChatGPT
Det mest oplagte sted at starte helt lavpraktisk er med ChatGPT, som mange i hvert fald kender af navn. Denne teknologi kan løse rigtig mange små opgaver, såsom skriveopgaver og hurtigt research, men kan også bruges til meget mere end det, og jeg plejer at kalde det for en intelligent personlig assistent.
Derfor vil jeg altid anbefale, at man starter her og virkelig lærer, hvordan man bruger den bedst muligt. Det er et meget simpelt værktøj at bruge, men det kan give rigtig meget – og det er en god måde at komme i gang på.
AI kan være en kompliceret ting at sætte i værks, og derfor er det godt at gøre sig bekendt med dets muligheder, inden man springer ud på det dybe vand. Den slags kræver strategier og indsigt, og den kan ChatGPT assistere med at opbygge.
Kortlæg virksomhedens AI-potentiale
Inden man tager næste skridt og går i dybden med AI, anbefaler jeg, at man tager et grundigt syn på, hvad AI kan gøre for din virksomhed, og hvad potentialet for udvikling er.
Tag udgangspunkt i jeres eksisterende strategi, og tjek så, hvor AI bedre og hurtige kan styrke eller understøtte det, I gerne vil opnå helt generelt.
Gør brug af gode og kloge mennesker, der kan komme med ideer og nyttige inputs, og ikke mindst udfordre din plan og strategi undervejs.
Det altafgørende, når man beslutter sig for at bruge disse nye teknologier, er, at man har et overblik over potentialet i forhold til de prioriteringer, der er i virksomheden, og derudfra vælger, hvilken retning man vil gå i.
Få kvalificeret råd og hjælp
Skal man i gang med at satse på AI, er det vigtigt, at man har nogle kvalificerede og AI-vidende mennesker omkring sig, man kan støtte sig op af og søge vejledning hos.
Et godt sted at starte kunne f.eks. være vores gratis AI-tjek, hvor vi gennemgår din virksomhed og kortlægger, hvor du med fordel kan bruge AI. Det kunne også være at komme til vores gratis webinar om AI i marts, hvor du kan blive klogere på, hvilke muligheder der findes derude.
Derudover findes der også gode tilbud som f.eks. SMV:Digital og Innobooster, hvor du kan søge om tilskud til digital udvikling af din virksomhed, herunder AI.
Uden råd og vejledning kan det blive spildte kræfter at kaste sig ud i at prøve at bruge AI, så det er bare med at gribe fat i et af de mange tilbud. For det kræver ofte en solid og stærk indsigt og at få disse teknologier implementeret, og det rådgiver vi meget om i Erhvervshus Sjælland.
Samtidig skal man holde sig for øje, at AI er i en rivende udvikling, og man skal følge med i denne udvikling for at forblive konkurrencedygtig.