I en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, får hele 30 ud af 38 Temu-produkter dumpekarakter. Alt imens er platformen blevet danskernes tredjemest benyttede shoppingsted.
Manglende børnesikring og advarsler på rengøringsprodukter. Det er bare nogle af de kritikpunkter, man fra Forbrugerrådet Tænk side har overfor produkter købt på den kinesiske onlinemarkedsplads, Temu.
Kineserne har gennem det meste af et år været under massiv kritik for at sælge varer, der er af dårlig kvalitet eller decideret kaldes farlige – som det bl.a. skete i en test af børnelegetøj.
Også i den nye undersøgelse fra Tænk var den gal med legetøjet, og denne gang var det 11 ud af 15 produkter, der ikke levede op til sikkerhedskravene.
”Det er megatrist, og det bekræfter os i den advarsel, vi tidligere er kommet med: Du skal ikke købe produkter til børn på Temu,” siger seniorrådgiver i Tænk, Helen Amundsen, til Jyllands-Posten.
Temu forklarer overfor Jyllands Posten, at de produkter, der er blevet dumpet af Tænk, blev fjernet fra platformen, mens undersøgelsen stod på.
Meget populær
Selvom Temu har været under massiv kritik, og en stor del af deres produkter i diverse tests og undersøgelser dumper – ikke mindst ang. sikkerheden – så er det ikke noget, der skræmmer de shoppeglade danskere væk. Tværtimod.
Temu er på tredjepladsen over de mest kendte onlineplatforme herhjemme, kun overgået af tyske Zalando og svenske Boozt.com. Temu har med sin kendskabsgrad på 71 procent overhalet både eBay, Wish, Amazon.co.uk, Amazon.de og CDON.
“Temu er strøget direkte ind i danskernes bevidsthed, og det er der to store grunde til: Den ene hænger sammen med deres massive online markedsføring, og den anden grund er den store kritik, der har været af netop deres markedsføring og forretningspraksis,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, der er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.
Temu er i EU-kommissionens søgelys for brud på de fælleseuropæiske regler, når det kommer til deres forretningspraksis, produkter på platformen og deres markedsføring, og det glæder Jacob Kjeldsen.
“Der er flere tegn på, at de ikke overholder reglerne, hvilket skaber en unfair konkurrence for danske handelsvirksomheder. Senest i dag, hvor Forbrugerrådet Tænk dumper 30 ud af 38 produkter i deres test. Derfor er vi glade for, at EU-kommissionen har afkrævet Temu svar – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf.”