Det kræver hårdt arbejde at gøre den gode ide til en god forretning, og der er et utal af læringer af samle op på vejen. Det har Mathias Reberholt, CEO i VisuTask, erfaret efter halvandet år som iværksætter.
Vi hører tit om dem; iværksætterne, der med en god ide i ryggen har skabt en stor virksomhed, og måske endda solgt den til Google for et milliardbeløb.
Men at være iværksætter er først og fremmest en historie om hårdt arbejde, og om en læringsproces så stejl som en kongeetape i Tour de France. For det kan være særdeles krævende at gøre omverden opmærksom på sin forretning, skaffe kunder i butikken og gøre en nystartet virksomhed til et levebrød.
Mathias Reberholt har siden dets grundlæggelse været CEO i VisuTask, der forbinder freelancefotografer og kunder, og han løfter her lidt af sløret for, hvad han har lært, siden han kastede sig ud i at blive iværksætter.
Tvivl er et grundvilkår
Som iværksætter skal man gerne virke selvsikker på sin virksomheds vegne, og man skal kunne sælge sig selv og sin virksomhed til kunder og andre interesserede. Men i virkeligheden er man meget tit i tvivl, når man starter noget op helt fra bunden.
Vi var tre fyre i starten af 20’erne, da vi startede, og der var rigtig mange ting, vi ikke anede, hvordan man skulle gøre. Hvordan tager man fat i folk, der kan hjælpe en med at lave en hjemmeside? Hvordan tager man bedst kontakt til mulige samarbejdspartnere? Vi vidste det dybest set ikke, og måtte prøve os frem.
I den situation var det fedt for os, at vi netop var et lille team, der alle havde cirka samme erfaringer og på den måde kunne læne os op ad hinanden. Vi fik en mentor, og søgte i det i hele taget meget hjælp udefra, for at kunne lære så meget som muligt.
Vi kom også ind i en bureaubranche, hvor mange af vores konkurrenter har 20 års erfaring, kender alt og alle, og flere var ret kritiske over for VisuTask, da vi kom frem. Men den slags lærer man også at vende til en fordel. Vi så det som en ros, at så mange i branchen var kritiske overfor os, da vi dermed måtte have fat i noget rigtigt.
Så selvom tvivlen er naturlig, og kan hænge ved i lang tid, er det vigtigt, at man forstår at vende den på hovedet og bruge den konstruktivt. For der kan også være noget igangsættende i den, og der kan være meget læring forbundet med tvivl.
Måske er du ikke selv den bedste sælger eller den bedste leder, så lad andre om det, og fokuser på det, du selv er bedst til.
Mathias Reberholt.
Kast dig ud i det
Det kan lyde simpelt, men gør dig selv den tjeneste som iværksætter at være meget opsøgende. Grib knoglen, sæt dig selv i vinduet, opsøg en masse mennesker for at blive klogere og for at sælge dit produkt. Det kan virke skræmmende, men du kan kun vinde på det i sidste ende. Lærer ingen din virksomhed at kende, kommer der ingen kunder.
Vi har fået mange af vores kunder gennem folk, vi kender eller selv har opsøgt. Selvom det ikke kaster en kunde af sig i dag, vil man opleve, at man får sit navn ud, og pludselig har nogen hørt om jer fra en, de selv kender, og så har I en ny potentiel kunde. Rygtet spredes ofte også af andre end en selv, og jo flere der kender din virksomhed, jo større chance er der for at få nye kunder.
Samtidig vil man opdage, at andre mennesker rigtig gerne vil hjælpe dig på vej. Også konkurrenter byder gerne ind med en ide, man ikke selv havde tænkt på. Jeg har oplevet, at man kan komme langt ved at være ærlig omkring, at man ikke har meget erfaring, men også håber at lære sin branche bedre at kende.
Som iværksætter har man en tendens til at tænke meget kortsigtet; vi har mistet en kunde, vi må ud og finde en ny. Det kan være meget godt, men glemmer man at tænke langsigtet, så får man problemer henad vejen. For du er afhængig af et netværk, af omtale og af et bredt perspektiv.
Hav mod til at tro på dig selv
Der er ingen kære mor i iværksætteri. Ingen skaber resultaterne for dig, og man kommer ikke sovende til noget som helst. Det er hårdt, men det er også det, der gør det så fedt, når det lykkedes. Når nye kunder skriver sig op, og man får god feedback. Alt det, har man selv skabt.
Derfor er det også vigtigt, at man tør prøve sine ideer af over for potentielle kunder, også selvom produktet ikke er perfekt. For dine produkter bliver aldrig perfekte, der vil altid være et eller andet, der kan optimeres eller forbedres. Sådan er det bare. Alt for mange sidder fast i udviklingsfasen, men mit råd er at lade kunderne vurdere, om dine produkter er gode nok.
Jeg har lært, at man skal tro på sig selv og sine ideer, men at man omvendt også skal kunne indse, at man ikke altid er den bedste til opgaven. Måske er du ikke selv den bedste sælger eller den bedste leder, så lad andre om det, og fokuser på det, du selv er bedst til.
Med sådan en proces, som det er at blive iværksætter, har jeg også lært, hvor vigtigt det er at prioritere sin tid. Ikke alt er lige vigtigt, og jeg har virkelig lært, hvor vigtigt struktur kan være, når der altid er meget at lave.
Det er min metode, men der er andre i vores team, der er indrettet på en anden måde, der er bedst for dem. I iværksætteri er det ekstremt vigtigt, at man giver plads til det, folk er bedst til, fordi man er så afhængig af hinandens kompetencer.

