Otte danske influencere er blevet anmeldt for overtrædelser af markedsføringsloven, men ifølge advokat og markedsføringsekspert hviler hele sagen på for tynde ben.
Det kan koste dyrt at komme på kant med loven, og for nyligt blev i alt otte danske influencere anmeldt for overtrædelser af markedsføringsloven, herunder blandt andet skjult reklame og promovering af spiritus til unge.
“Børn har ikke den samme erfaring med at afkode budskaber og er af natur lettere påvirkelige. Derfor stiller lovgivningen også særlige krav, når det drejer sig om børn,” siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen til Berlingske.
Marie Frank-Nielsen bakkes da også op af Miriam Michaelsen, forperson i Tech & Childhood, samt Medierådet for Børn og Unge, der tilbage i 2021 udtalte til netop K-News.
“Den digitale verden er uigennemskuelig for dig som forbruger. Hvordan kan et almindeligt menneske gennemskue, hvad de giver væk, når de går ind i influencerverdenen. Jeg er advokat og har beskæftiget mig rigtigt meget med det her område, og jeg synes fortsat, at det er svært at gennemskue. Så hvordan kan vi forvente, at helt almindelige unge mennesker kan?”
Men spørger man Heidi Højmark Helveg, markedsføringsretsekspert og advokat hos CoPlay, så vil de rejste sager få særdeles svært ved at føre til domstolsprøvelse.
”Der bliver anmeldt for skjult reklame i situationer, hvor influenceren reklamerer for sig selv. Og det jeg altid vil fastholde, det er, at man kan ikke lave skjult reklame for sig selv,” siger hun således i et afsnit af K-News podcast, Magtens Tredeling.
Hun mener derudover også, at Tænk med deres anmeldelser rammer helt forkert, da det som udgangspunkt er de erhvervsdrivende, der reklameres for, der i sidste ende bør kunne kendes skyldige – og ikke influenceren eller bureauet bag.
”Det er som udgangspunkt den erhvervsdrivende, der bliver reklameret for. Det, der står i bestemmelsen, er, at den erhvervsdrivende, der laver reklamer, skal sikre sig, at det fremstår som reklame. Hvis der havde været et samarbejde mellem Morten Münster og Circle K, så ville det være Circle K, der var hovedansvarlige her. Men så er der nogle, der kan være medvirkende, og her kigger man mod influenceren og bureauerne bag,” siger hun.