Erhvervslivet og hele verden står overfor en radikal forandring på mange leder og kanter, efterhånden som den kunstige intelligens (AI) over de kommende år for alvor modnes og udvikles. Det har potentiale til at ændre vores arbejde og virksomheder fundamentalt, mener Maria Hald, teknologileder i Deloitte.
AI er gennem de seneste år rykket ind i rigtig mange danske virksomheder, hvor teknologien klarer alt fra effektivisering af produktionsapparatet til korrekturlæsning – og dermed effektiviserer arbejdet for den menige medarbejder.
Men det er blot ét lille skridt på den forandring, som AI vil sende os alle sammen, erhvervslivet ikke mindst, ud på over de kommende år. For potentialet ligger ifølge Maria Hald, teknologileder i Deloitte, ikke blot i den AI-teknologi, der allerede er udviklet – men i høj grad i AI, der udvikler sig selv.
“AI får en kæmpe og voksende rolle – ikke kun som et værktøj, men som den primære udvikler af de værktøj, der skal bruges på arbejdspladsen. Tidligere var softwareudvikling menneskets domæne, med AI som en slags assistent. Fremover bliver rollerne byttet om, så AI vil være den kraft, der udvikler programmer og skaber koden, mens mennesker gennemgår og kvalitetssikrer den,” siger hun.
For virksomheder med egen IT-afdeling vil det betyde, at medarbejdernes rolle vil ændre sig fundamentalt. De bliver ikke længere dem, udvikler produktet eller skriver koden, men dem, der definerer rammerne og sikrer, at AI leverer præcist og fejlfrit. AI bliver med andre ord den udførende kraft, og mennesket den assisterende.
Dette vil ifølge Maria Hald kunne gå igen i rigtig mange af de funktioner, der i dag udføres af medarbejderne i alt fra marketing til HR og regnskabsafdelingerne.
“Vi kalder det Intelligence at the Core. De store platforme, som rigtig mange danske SMV’er bruger hver eneste dag, vil i stigende grad have indbygget AI, der optimerer virksomhedens kerneprocesser, automatiserer opgaver og forudsiger medarbejdernes næste skridt. Det vil eks. betyde, at CRM-systemet på egen hånd genererer udkast til kundesvar baseret på tidligere erfaringer, så medarbejderens opgave bliver at gennemlæse og godkende,” siger hun.