Bare tredive procent af alle studerende i fag som naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik er i dag kvinder. Med et netværk af kvindelige rollemodeller vil High5Girls motivere flere unge kvinder til at kaste sig over STEM-fagene. Men det kræver involvering fra danske virksomheder.
Der er en tydelig skævvridning i fordelingen af mænd og kvinder på de såkaldte STEM-uddannelser, der dækker over naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. Mindre end hver tredje er kvinde, og det vil i sidste ende betyde, at det bliver sværere at opnå en ligelig fordeling mellem kønnene, når de studerende til sin tid bliver medarbejdere.
Derfor mener nonprofitorganisationen, High5Girls, at erhvervslivet må mere ind i kampen, da netop de sidder med kortene på hånden til at skubbe flere kvinder i STEM-retningen og dermed afhjælpe fremtidens store rekrutteringsudfordringer plus samfundets behov for kompetencer inden for sundhed, grøn omstilling og teknologi.
Det mener Marianne Andersen, stifteren af High5Girls – en nonprofitorganisation, som med et netværk af rollemodeller vil motivere flere unge kvinder til at kaste sig over STEM-fagene.
”Der er brug for en indsats fra alle de fremsynede virksomheder og organisationer, der – ligesom os – ønsker en øget, alsidig talentmasse inden for de fag, der traditionelt tiltrækker og uddanner drenge og mænd. Behovet for flere kvinder er stort, både på grund af kompetencerne, kvinderne kan bidrage med, og på grund af fremtidens rekrutteringsbehov,” siger hun.
Mellme
Ifølge tal fra Dansk Industri, vil vi her i landet mangle op imod 13.000 STEM-kandidater og op mod 22.000 kandidater inden for IT i 2030. Danmark ligger samtidig under det gennemsnitlige EU-niveau, når det kommer til andelen af færdiguddannede kvinder, der har valgt en STEM-uddannelse.
”Danmark har brug for, at virksomheder og organisationer hjælper til med at skubbe kvinderne i retning af STEM-fagene. Det kunne være i form af at synliggøre nogle af deres kvindelige ansatte som rollemodeller eller ved at støtte op om det arbejde, der gøres med kvindelige rollemodeller allerede. Vi vil selv gerne gå forrest, men det kan vi kun, hvis der er nogen, der går med,” siger Marianne Andersen.
Hun mener, at manglen på kvinder på STEM-uddannelserne kan være et spørgsmål om mangel på rollemodeller inden for erhvervslivet, som de unge studerende kan spejle sig i.
Derfor har High5Girls opbygget en pulje af over 100 kvindelige rollemodeller. Deres profiler spænder vidt – fra softwareudviklere og ingeniører fra Grundfos, Novo Nordisk og Danfoss over selvstændige iværksættere til STEM studerende fra AAU, AU og DTU. De kommer fra den virkelige STEM-verden, og de stiller op til hackatons og camps for piger og unge kvinder over hele landet.
En ekstern evaluering af konceptet, foretaget af Rambøll, konkluderede sidste år blandt andet, at arrangementerne ”bidrager til at fastholde pigernes interesse på længere sigt.”